مروری بر زیست مواد

کتاب« مقدمه‌ای بر زیست مواد» از سوی محمد رفیعی‌نیا، مهدیس شایان و سید علی پورسمر به فارسی برگزدانده و ازسوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مقدمه‌ای بر زیست مواد» در سه بخش تالیف شده است که خوانندگان در بخش نخست که شامل فصل‌های دو تا 6 می‌شود به روش‌های بررسی عملکرد و سازگاری بیولوژیک مواد پرداخته شده و روند طراحی و ساخت زیست‌مواد از مراحل اولیه آزمایشگاهی تا مراحل نهایی کاربرد بالینی شرح داده می‌شود.

بخش دوم شامل فصول 7 تا 18 که مباحث زیست سازگاری، برهم کنش ماده با سلول، جذب و چسبندگی پروتیین‌ها، آزمون‌های درون آزمایشگاهی و درون تنی تشریح می‌شوند. این مباحث، مراحل ساخت شناسایی خواص، ویژگی‌ها و کاربرد‌های برخی از انواع زیست‌مواد حایز اهمیت را تشریح می‌کنند. این دسته از مواد در برگیرنده هر دو گروه مواد مصنوعی و طبیعی بوده و بافت هدف آن‌ها، هم بافت نرم و هم بافت سخت است.

بخش سوم، شامل فصول 19 تا 27 است و به تشریح کاربرد‌های بالینی زیست مواد با تاکید بر موارد استفاده از انواع کاشتنی‌ها و روش‌های مهندسی بافت می‌پردازد. این فصول اهمیت زیست ماده را در بهبود سلامت انسان‌ها، به ویژه در روش‌های پزشکی ترمیمی شرح می‌دهد.

کتاب «مقدمه‌ای بر زیست مواد» به مباحث پلیمر‌های مشتق شده از ال، کی توسان، آلژینات و فیبرین و کاربردهای آن پرداخته و به آلفا استرها، پلی فسفازن‌ها، زیست مواد فلزی، زیست مواد سرامیکی و کاشتنی‌های دندانی اشاره دارد.

کتاب حاضر در 27 فصل تدوین شده و بیشتر فصول با یک مقدمه آغاز و با یک خلاصه به پایان می‌رسد و پایان هر فصل منابع مربوط به آن فصل ذکر شده و در هر فصلی تعدادی جدول و شکل ارایه شده است.
 
کتاب« مقدمه‌ای بر زیست مواد» به قیمت 16 هزار تومان و از سوی انتشارات دانشگاه امیرکبیر به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری