مثلث نارنجی کتاب‌های آموزش نرم‌افزار بر پیشخوان کتابفروشی‌ها

  مثلث نارنجی کتاب‌های آموزش نرم‌افزار بر پیشخوان کتابفروشی‌ها

مثلث نارنجی عنوان مجموعه‌ای از کتاب‌های آموزش نرم‌افزار است که انتشارات افرنگ با هدف آموزش نرم‌افزارهای تخصصی، آن‌ها را چاپ کرده است.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کتاب آموزش «نرم افزار LabVIEW» تحولی اساسی در شیوه برنامه‌نویسی ایجاد کرده است. برنامه‌نویسان LabVIEW می‌توانند بدون نیاز به کدها و تنها به کمک ابزارهای گرافیکی قدرتمند نرم‌افزار، برنامه‌های حرفه‌ای را در مدت زمانی بسیار کوتاه‌تر نسبت به زبان‌های برنامه‌نویسی متنی بنویسند. در واقع برنامه‌نویس LabVIEW می‌تواند بلافاصله پس از طرح‌ریزی کلیات برنامه، به پیاده کردن ایده خود در این محیط بپردازد؛ چرا که توابع و روند برنامه‌نویسی در این محیط، شباهت زیادی به فلوچارت‌ها دارد و برنامه‌نویس نیازی به صرف وقت برای تبدیل ایده خود به فلوچارت و سپس کدها ندارد.

خوانندگان با مطالعه این کتاب به دنیای منحصربه‌فرد برنامه‌نویسی گرافیکی وارد می‌شوند. این کتاب تمام اصول مورد نیاز کاربر را برای یادگیری این زبان، در سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته در بردارد. ساختار کتاب به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران آشنا با محیط LabVIEW قادرند به‌راحتی موضوعات مورد نظر خود را در آن بیابند و کاربران ناآشنا با نرم‌افزار، می‌توانند به همراه کتاب و به کمک مثال‌های آموزشی متعدد، با اصول این زبان آشنا شوند و تا سطوح پیشرفته، برنامه‌نویسی گرافیکی را بیاموزند. DVD همراه کتاب علاوه بر نسخه کامل نرم‌افزار، حاوی فایل‌های تمام مثال‌ها و تمرین‌های کتاب است که کمک شایانی به روند یادگیری مطالب خواهد کرد. 

این کتاب را محمد‌مهدی درویشی و رابعه رزمجویی در ۴۱۶ صفحه تالیف کرد‌ه‌اند و به قیمت ۱۳‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

واسطه انسان و ماشین در سیستم صنعتی
«راهنمای جامع WinCC» به قلم سید جعفر رضوی‌پناه و میثم ترابی‌نژاد به رشته تحریر درآمده است. این کتاب، واسطه‌های انسان-ماشین (HMIs) در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، به منظور کنترل و مانیتورنیگ فرآیندها را مورد بررسی قرار می‌دهد. کاربران از طریق HMIها قادر خواهند بود که آنچه را در طول فرآیند اتفاق می‌افتد، تحت نظر داشته باشند و فرمان‌های لازم را صادر کنند. نرم‌افزار WinCC، مجموعه‌ای قدرتمند در زمینه ایجاد HMI برای فرآیندهای صنعتی است.

این کتاب به خوانندگان مدیریت آلارم، مدیریت ثبت تگ‌ها، آرشیوسازی و گزارش‌گیری، که از بخش‌های مهم این نرم‌افزارهستند را به خوانندگان می‌آموزند.

کتاب «راهنمای جامع WinCC» با دیدگاهی کاربردی، به معرفی بخش‌های مختلف نرم‌افزار WinCC دارد و با ارایه مثال‌های مختلف در هر فصل، نحوه به‌کارگیری ابزارهای مختلف این نرم‌افزار را آموزش می‌دهد. علاوه بر مثال‌های موجود در کتاب، پروژه جامعی  از فصل دوم این کتاب آغاز می‌شود و با توجه به محتوای هر قسمت، فصل به فصل کامل می‌شود و در بردارنده مثالی کاربردی‌تر برای شفاف‌سازی مطالب کتاب است. فایل‌های تکمیل‌شده مجموعه مثال‌ها و پروژه جامع مطرح‌شده در کتاب، در سی‌دی‌های همراه کتاب وجود دارند و علاوه بر آن، فایل‌های تکمیل‌شده پروژه نمونه دیگری است که در این سی‌دی‌ها گنجانده شده است.

کتاب «آموزش جامع Wincc» در ۳۵۲ صفحه منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آن‌ را با قیمت ۱۳‌هزار تومان خریداری کنند.

سیستم‌های SCADA در صنایع بزرگ
امروزه سیستم‌های SCADA به طور وسیعی در صنایع بزرگ، همچون نفت و گاز، برق و آب و فاضلاب کاربرد دارند، به گونه‌ای که مدیریت این صنایع، بدون بهره‌مندی از سیستم SCADA مشکل و گاه غیرممکن خواهد بود. کتاب «سیستم‌هایSCADA» با تالیف وحید سعیدی مجموعه‌ای از سخت‌افزارها، شبکه‌های مخابراتی و نرم‌افزارهاست که اطلاعات مربوط به وضعیت فرایندهای صنعتی دوردست را جمع‌آوری می‌کنند و از طریق شبکه مخابراتی به مرکز کنترل ارسال می‌کنند.

نرم‌افزارهای SCADA نیز که نقش واسط انسان- ماشین را ایفا می‌کنند، امکان مدیریت و نمایش اطلاعات ذخیره‌ شده در کامپیوترهای مرکز کنترل را فراهم می‌آورند. با وجود گستردگی کاربرد سیستم‌های SCADA، تاکنون کتابی که بتواند اطلاعات لازم را در اختیار طراحان و کاربران این سیستم قرار دهد، به زبان فارسی نگاشته نشده است.

نویسنده کتاب حاضر تجربه‌های آموزشی و عملی در این زمینه و شناخت دقیق پروژه‌های اجراشده یا در دست اجرا در صنایع نفت و گاز، برق را دراین کتاب گنجانده است تا درک نیازهای جامعه دانشگاهی به آشنایی با اصول طراحی و کاربردهای سیستم‌های SCADA در صنایع، تلاش کرده است تا منبعی جامع را در این خصوص فراهم کند. 

«معرفی سیستم‌های SCADA برای علاقه‌مندان و شاغلان در این حوزه در ۲۷۲ صفحه تدوین شده و به قیمت ۱۴‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

راهنمای جامع نرم‌افزار PLC SIMATIC STEP در شبکه‌های صنعتی
کتاب «راهنمای جامع نرم‌افزار PLC SIMATIC STEP» دیگر کتابی در زمینه آموزش نرم‌افزارهای صنعتی است که سعید غریبی و هادی غریبی آن را به نگارش درآورده‌اند.

خوانندگان با مطالعه این کتاب، ضمن آشنایی با سخت‌افزار PLCهای سری S7 زیمنس و نحوه پیکربندی آن، دستور‌های S7 و روش برنامه‌نویسی ساختاریافته و نیز روش‌های تشخیص انواع خطا‌ها را به صورت گام‌به‌گام فرا می‌گیرند.

آموزش اصول و روش‌های پیاده‌سازی انواع شبکه‌‌های صنعتی از مفاهیم ابتدایی آن تا جدیدترین فناوری‌های مطرح صنایع اتوماسیون و نیز تشریح سیستم‌های کنترل DCS و FCS از جمله مطالب این کتابند.

آموزش کنترل‌کننده‌‌های PID نیز فصلی جامع از این کتاب را به خود اختصاص داده است. در CD همراه کتاب نیز علاوه بر نسخه کامل نرم‌افزار STEP 7 با قابلیت Download، نسخه بدون محدودیت نرم‌افزار Simulator زیمنس را خواهید یافت که با استفاده از آن می‌توانید به صورت کاملا کاربردی، برنامه‌‌های نوشته‌شده خود را به جای حافظه PLC واقعی، به Simulator انتقال دهید و عملکرد آن را مشاهده کنید.

کتاب حاضر به دلیل نوع و نحوه بیان مطالب آن می‌تواند منبع درسی مناسبی برای دوره‌‌های مختلف آموزشی باشد. کتاب حاضر در ۷۴۴ صفحه و به قیمت ۲۲‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

مهندسی معکوس با CATIA و طراحی قطعات
امروزه مهندسی معکوس در صنایع مختلف و در روند طراحی قطعات جایگاه ویژه‌ای یافته و CATIA، نرم‌افزاری قدرتمند در طراحی قطعات با روس مهندسی معکوس شناخته شده است. در این کتاب که که آن را فرهاد نوین و محمد شایسته تالیف کرده‌اند، خوانندگان با محیط‌های طراحی سطوح به عنوان کاربردی‌ترین محیط‌های نرم‌افزار CATIA آشنا می‌شوند.

خوانندگان در این کتاب با کمک فایل‌های کمکی موجود در دی‌وی‌دی‌های همراه کتاب و با انجام تمرینات پیشرفته در این محیط‌ها، به یک طراح حرفه‌ای تبدیل می‌شوند. از روش‌های مهندسی معکوس به کمک نرم‌افزار CATIA، که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است، می‌توان به طراحی براساس فایل‌های ابرنقاط که از جایگاه ویژه‌ای در صنعت برخوردار است اشاره کرد.

طراحی بر اساس عکس در محیط FreeStyle و طراحی با وارد کردن یک نقشه دوبعدی به نرم‌افزار از دیگر روش‌هایی است که به عنوان جدیدترین روش‌های مهندسی معکوس در طراحی قطعات نام برده شده و تاکنون در مراجع فارسی به آن‌ها پرداخته نشده است و آموزش آن‌ها از ویژگی‌های برجسته کتاب حاضر است.این کتاب نیز در ۳۲۸ صفحه و به قیمت ۱۲‌هزار تومان چاپ و به فروش می‌رسد.

انتشارات افرنگ کتاب‌های حاضر را در مجموعه‌ای به نام «مثلث نارنجی» به چاپ رسانده است.


خبرگزاری کتاب – پربیننده ترین عناوین دانش و فناوری