22 درصد درآمد ناشران از کتاب‌های الکترونیکی است

  22 درصد درآمد ناشران از کتاب‌های الکترونیکی است

اتحادیه ناشران آمریکایی (AAP) اعلام کرد که سود خالص ناشی از فروش کتاب در سال 2012 در مقایسه با سال 2011 بیش از 6 درصد رشد داشته است که این امر مرهون فروش کتاب‌های الکترونیکی است. در این میان 22 درصد از کل فروش‌ها متعلق به کتاب‌های الکترونیکی بوده‌است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انجمن ناشران امریکا، اعضای این اتحادیه در سال 2002 میزان فروش کتاب‌های الکترونیکی خود را کمتر از 0.05 درصد اعلام کرده بودند که در سال 2006 این رقم به 0.50 درصد و در سال 2008 به 1.18 درصد رسید. به‌دنبال فروش تبلت‌ها و کتابخوان‌های الکترونیکی در سال 2009 این رقم به 3.17 درصد و در سال 2011 به 16.98 درصد و در سال 2012 به 22.55 درصد رسید.

هر چند فروش کتاب‌های چاپی در فروشگاه‌های کتاب به سیر نزولی ادامه می‌دهد، اما فروش کتاب الکترونیکی رشد خیره‌کننده خود را از سال 2009 ادامه می‌دهد و تنها بخش قوت آفرین فرایند نشر شده است. 

به گفته کارشناسان، تغییرات در دنیا ادامه داشته و دیری نمی‌پاید که نیمی از درآمد ناشران از طریق فروش ebook خواهد بود. تا چند سال قبل ناشران در برابر موج دیجیتالی شدن مقاومت می‌کردند، اما اینک بدون دردسر و با فراغ بال به‌سوی فناوری دیجیتال شتافته‌اند و رشد همچنان سیر صعودی طی خواهد کرد.

البته، همگان خیلی هم خوش‌بین نیستند. به‌عنوان مثال، موسسه دیجیتال ورلد‌بوک گزارش داد که ماه دسامبر 2012 بدترین فروش کتاب الکترونیکی بوده و ممکن است این روند امسال نیز ادامه یابد و در سال 2013 با کندی فروش ebooks نیز مواجه شویم. 

همراه با موج تکنولوژی روز دنیا، در کشور ما نیز کتاب‌ها و کتابخوان‌های الکترونیکی چند سالی است که وارد حوزه نشر شده‌اند، اما همچنان پدیده‌ای نسبتا جدید محسوب می‌شوند و آن‌طور که باید و شاید در میان ناشران و خوانندگان جا نیفتاده‌اند. 

البته در حال حاضر بسیاری از ناشران، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و موسسات آموزشی کشور کتا‌بخانه‌های دیجیتال خود را ایجاد و یا بخش اعظمی از کتاب‌های خود را دیجیتال کرده‌اند. ولی هنوز تا رسیدن به شتاب حرکت این تکنولوژی در دنیا فاصله زیادی داریم. 

کتاب الکترونیک یا (ebook) کتابی است که به شکل پرونده‌ دیجیتال و رایانه‌ای تولید و خوانده می‌شود. کتاب‌های الکترونیکی صرفا نسخه‌های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند، بلکه می‌توانند علاوه بر‏‎‍ متن و تصویر، فیلم، صوت و پویانمایی را نیز شامل شوند. به علاوه می‌توانند در بافت پرونده‌هایی که می‌تواند توسط یک رایانه اجرا شود مانند قالب‌های Word Text، HTML، PDF و فایل‌های اجرایی (EXE) درآیند. این پدیده نسبتا جدید می‌تواند نظام آموزش و اطلاع‌رسانی را نیز دگرگون کند.

برای خواندن این گونه کتاب‌ها وسیله‌های همراه زیادی به بازار آمده‌اند. با این‌که ابزارهای خواندن کتاب‌های الکترونیک، ابزارهای زیاد پیشرفته‌ای محسوب نمی‌شوند ولی استفاده کنندگان از آن‌ها هنوز محدود هستند، نظر بسیاری بر این است که هنوز خواندن کتاب کاغذی لذت‌بخش‌تر است برای همین، خیلی از تولیدکنندگان ابزارهای خواننده کتاب الکترونیک سعی می‌کنند صفحات خود را مشابه کتاب‌های کاغذی تولید کنند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری