از صنعت چوب تا کشاورزی؛ ارمغان تابستانه جهاد دانشگاهی

  از صنعت چوب تا کشاورزی؛ ارمغان تابستانه جهاد دانشگاهی

انتشارات جهاد دانشگاهی به‌عنوان متولی در زمینه چاپ و انتشار کتاب‌های علمی و دانشگاهی در تمامی رشته‌ها، تابستان امسال به چاپ چهار عنوان کتاب در زمینه‌های مدیریت،کشاورزی و محیط زیست اقدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نوشین طغرائی از مجموعه شناخت چوب، جلد نخست کتاب «چوب‌های امروزی» را برای انتشارات جهاد دانشگاهی به رشته تحریر در‌آورده است. این کتاب با موضوع صنعت چوب و تکنولوژی‌های به‌کار گرفته در این صنعت به چاپ رسیده است. 

بر اساس متن کتاب، در گیاهان تغییرات وسیع در اندام رویشی و اندام تولید مثل، به موازات تطابق گیاهان به زندگی در خشکی، به وقوع پیوست. این گیاهان ابتدایی محیط زیستی و غیر زیستی اطراف خود را به‌نحوی تغییر دادند که زمین را برای تکامل و تحول درختان و جنگل‌ها، آماده ساختند. 

نویسنده این کتاب را در چهار فصل تالیف کرده است. وی در فصل نخست، ساختمان چوب را مورد بررسی قرار داده و در فصل دوم نیز آماده‌سازی و روش مطالعه چوب برای علاقه‌مندان و دانشجویان صنایع چوب تشریح شده است.

خوانندگان کتاب در فصل سوم ویژگی‌های میکروسکوپی برای شناسایی چوب‌های پهن‌برگ را از نظر می‌گذرانند. در فصل چهارم نیز ویژگی‌های میکروسکوپی برای شناسایی چوب‌های سوزنی‌برگ مورد بررسی قرار گرفته است. 

طغرایی در این کتاب می‌نویسد: «درختان قدیمی‌ترین موجودات زنده روی زمین و جزو اصلی بیوسفر هستند. زمانی بر روی زمین هیچ درختی وجود نداشت که این زمان تا حدود 400 میلیون سال پیش بوده است. هنگامی‌که گیاهان خشکی‌زی ابتدایی پدید آمدند و در تمام خشکی‌ها گسترش یافتند، گیاهان کوچکی بودند که غالبا یک ساقه منفرد یا دو شاخه منتهی به یک هاگدان داشتند. ارتفاع این گیاهان از چند سانتی‌متر در سیلورین تا 2-1 متر در اواخر دونین می‌رسد.»

انتشارات جهاد دانشگاهی این کتاب را در 272 صفحه و به بهای 9‌هزار و 800 تومان منتشر کرده است.

ارزش‌گذاری اقتصادی جنگل و آموزه‌های تجربی
انتشارات جهاد دانشگاهی دیگر ارمغان تابستانه خود را با عنوان «ارزش‌گذاری اقتصادی جنگل برای تصمیم‌گیری آموزه‌های تجربی و پیشنهادهای اصلاحی» منتشر کرده است. این کتاب را سباستیو کنگن تالیف کرده و دکتر سید‌مهدی حشمت‌الواعظین آن‌را به فارسی برگردانده است.

کتاب حاضر در 9 فصل تالیف شده است. فصل نخست به تعریف مساله ارزش‌گذاری می‌پردازد و در فصل دوم هدف ارزش‌گذاری، شرایط زمانی‌-‌مکانی و نتایج مورد انتظار ارایه می‌شود. 

نویسنده در فصل سوم کتاب جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز، کمبود داده‌ها و مشکلات اندازه‌گیری را بررسی کرده و معرفی روش‌ها و فنون ارزش‌گذاری و کاربردهای آن‌را در فصل چهارم بررسی و در اختیار مخاطبان قرار داده است.

فصل پنجم کتاب حاضر شامل مباحثی در زمینه عدم قطعیت و چگونگی برخورد با آن است. در این فصل راه‌حل‌هایی نیز برای برخورد با این جنبه مهم ارایه شده است.

در فصل ششم مبانی ارزش‌گذاری جنگل مطرح می‌شود. این فصل به هزینه‌ها، منافع و روش‌های برآورد ارزش کالا و خدمات جنگل می‌پردازد. در دو فصل بعدی کتاب نیز نویسنده مثال‌هایی از محصولات ارزش‌گذاری و ارزش‌های برآورد شده ارایه می‌کند. فصل پایانی نیز به نتیجه‌گیری مطالب مورد بحث از سوی نویسنده اختصاص دارد.

نویسنده، این کتاب را با حمایت مالی سازمان خوار‌و‌بار و کشاورزی ملل متحد تدوین کرده و انتشارات جهاد دانشگاهی نیز آن‌را در 312 صفحه و به بهای 12 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

مدیریت، ارزشیابی و بهره‌وری
«مدیریت و برنامه‌‌ریزی آموزشی» با رویکرد آموزش، اثربخشی، ارزشیابی و بهره‌وری دیگر اثری است که تابستان 92 از سوی جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

این کتاب را دکتر سید‌رضا بلاغت با همکاری دکتر علی حیدرزادگان، دکتر عبدالحسین عباسیان و علیرضا عباسی در 112 صفحه و سه بخش به نگارش در آورده‌اند.

بخش نخست با عنوان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، شامل دو فصل است . از مزیت‌های این بخش، پرداختن به بیشتر نظریات، دیدگاه‌ها و منابع موجود در زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی است. به عبارت دیگر، این بخش از کتاب را می‌توان حاصل جمع منابع موجود (به‌ویژه منابع داخلی) در زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانست.

بخش دوم و سوم به مباحث و اجزایی از مدیریت و برنامه‌ریزی، به‌‌ویژه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی می‌پردازد که تاکنون کمتر به شکل تفصیلی در مورد آن‌ها بحث شده است. بخش دوم مباحثی همچون اثربخشی آموزشی و ارزشیابی آموزشی را مورد بررسی و قرار داده‌ است. بخش سوم کتاب نیز به مبحث بهره‌وری در سازمان‌ها اختصاص دارد. 

این کتاب در 112 صفحه و به بهای چهار ‌هزار تومان به بازار کتاب راه یافته است.

خدمات مشاوره‌ای در کشاورزی
دکتر امیر علم‌بیگی، با همکاری مهندس احسان قلی‌فر و دکتر عبدالمطلب رضایی کتاب « مروری جهانی از روش‌های مناسب ترویج کشاورزی و خدمات مشاوره‌ای» را تالیف و منتشر کرده‌اند.

کتاب با طرح کلی اهداف مهم در پیشبرد کشاورزی آغاز شده و سپس به بررسی این اهداف در مضمون نقش‌های متعدد سیستم‌های ترویجی در فرآیند توسعه می‌پردازد. 

در کتاب ذکر شده که این اهداف کشوری شامل سلامت تغذیه ملی، پیشبرد معاش روستاییان در راستای کاهش فقر و ناامنی غذایی و استفاده اساسی و صحیح از منابع طبیعی کشور است. سیستم‌های مشاوره‌ای و ترویجی نیز به نوبه خود متمرکز بر چهار نوع هدف اصلی است که شامل، انتقال فناوری‌ها به‌ویژه برای محصولات غذایی ضروری، پیشبرد سرمایه انسانی به‌ویژه مهارت‌های مدیریتی و فنی و دانشی است که خانواده کشاورزان کم‌سواد برای افزایش درآمد مزرعه نیازمند آن هستند.

انتشارات جهاد دانشگاهی، کتاب حاضر را در 112 صفحه و به بهای 35‌ هزار تومان منتشر کرده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری