انتشار تازه‌ترین‌های علم اقتصاد در پنج کتاب

  انتشار تازه‌ترین‌های علم اقتصاد در پنج کتاب

پژوهشکده پولی و بانکی با انتشار پنج عنوان کتاب از مولفان ایرانی و خارجی تازه‌ترین مباحث حوزه اقتصاد را برای مطالعات بیشتر در اختیار پژوهشگران قرار داده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پژوهشکده پولی و بانکی با انتشار سه عنوان کتاب تالیفی و دو عنوان کتاب ترجمه شده در زمینه علم اقتصاد، برخی مباحث این حوزه را بررسی کرد. کتاب‌های «بانکداری سبز» به قلم جولیانا داتو عثمان سعید و بالان شان موگام به ترجمه مشترک علی حسن‌زاده و نرگس زاهدی و «تامین مالی و بازار‌های مالی» نوشته كیث پیل بین به ترجمه حسین قضاوی، از تازه‌های نشر پژوهشکده پولی و بانکی است. 

در بخشی از کتاب «بانکداری سبز» آمده است: «امروزه، توجه به مسایل زیست‌محیطی و توسعه،‌ منحصر به وظایف کارشناسان محیط زیست نبوده و مشارکت تمامی افراد جامعه و متخصصان را در این مهم طلب می‌کند. مشکلات زیست‌محیطی در کره زمین آن‌چنان افزایش یافته که اندیشمندان و سیاست‌گذاران را ناگزیر از چاره‌اندیشی برای حل آن‌ها نموده است.» 

«بانکداری سبز» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه در 88 صفحه و به بهای چهار هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است. این اثر پیش از این در سال 91 به همت فردوس باقری و امید ترابی به فارسی برگردانده شده بود.

فرهاد نیلی، رییس پژوهشکده پولی و بانکی مقدمه‌ای بر  کتاب «تامین مالی و بازار‌های مالی» نوشته که در بخشی از آن آمده است: «بررسی مسایل و موضوعات مربوط به نهادها و بازار‌های مالی در گذشته نه چندان دور،‌ تنها دغدغه افراد حرفه‌ای در بانک‌ها و موسسات مالی بود. امروز به یمن تحولات گسترده در این بازارها،‌ مردم عادی نیز اخبار مربوط به تحولات بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری،‌ بورس و سیاست‌های پولی را پیگیری می‌کنند و در مورد عملکرد بانک‌ها و نظارت بر آن‌ها با یکدیگر بحث می‌کنند.» 

کتاب «تامین مالی و بازار‌های مالی» در یک‌هزار و 12 صفحه به بهای 28 هزار تومان روانه بازار نشر شد.

ویرایش دوم کتاب «معاملات بانکی از منظر مراجع تقلید» نوشته سید‌عباس موسویان و پنجمین ویرایش از مجموعه دو جلدی «بخشنامه‌‌های حوزه نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» تالیف علی حسن‌زاده نیز دو عنوان کتاب حاصل تلاش مولفان ایرانی است که پژوهشکده پولی و بانکی
منتشر کرده است.

موسویان در بخشی از پیشگفتار کتاب «معاملات بانکی از منظر مراجع تقلید» آورده: «بانکداری مالی و اسلامی که مبانی نظری آن بیشتر در نیمه اول قرن بیستم بر اساس آثار و اندیشه‌های متفکرانی چون ابوالاعلی مودودی و نجات‌اله صدیقی از هند، ‌سید‌قطب از مصر و شهید صدر و شهید مطهری از ایران توسعه یافته بود، ‌در اوایل نیمه دوم قرن بیستم با تشکیل برخی موسسات خرد اسلامی در کشورهای مسلمان (که تازه به استقلال دست یافته بودند) وارد حوزه اجرا گردید.» این اثر در 539 صفحه به بهای 20 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است. 

در جلد دوم پنجمین ویرایش «بخشنامه‌‌های حوزه نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» نیز آمده است: «مقررات و قوانین کارآمد ساده می‌تواند نقش موثری در بهبود عملکرد اقتصادی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان داشته باشد. مقررات بانکی از آنجا که حدود و ثغور فعالیت‌ها را در کسب و کاری مشخص می‌کند که بنا به سرشت مخاطره‌آمیز و ریسک‌آفرین است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. به منظور پاسخگویی به این نیاز و در جهت توسعه نظام اطلاع‌رسانی به مسوولان، مدیران و کارشناسان نظام بانکی کشور از آخرین ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های پولی و بانکی قرار داده و بر این اساس تاکنون اقدام به گردآوری،‌ تدوین و انتشار مجموعه‌هایی در این چارچوب نموده است.» این مجموعه به شکل مصور در دو جلد منتشر شده است.

انتشار مجموعه مقالات بیست و دومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی (نظارت بانکی و سیاست‌های احتیاطی) در یک مجلد از دیگر محصولات جدید پژوهشکده پولی و بانکی در سال جاری است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری