«نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» منتشر شد

  «نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» منتشر شد

کتاب «نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» تالیف مارینوس و همکاران با ترجمه شایان شامحمدی و رسول اسدی به منظور بررسی مدیریت منابع آب منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این کتاب علاوه بر بررسی مدیریت توزیع آب کشاورزی، مدیریت نوسانات سطح آب زیر‌زمینی همراه با کاهش نیاز به زهکشی مصنوعی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین در این کتاب، نرم‌افزار CRIWAR به‌عنوان یک ابزار مفید در مدیریت پروژه‌های آبیاری و ارزیابی کارآیی آبیاری و زهکشی با الگوهای مختلف کشت معرفی می‌شود. 

مقدمه، تبخیر-‌تعرق، بارندگی موثر، صعود موئینگی، نیاز آب آبیاری و راهنمای استفاده از نرم‌افزار CRIWAR فصل‌های شش‌گانه این کتاب را شامل می‌شوند. 

خوانندگان در این کتاب، با مباحثی چون رشد گیاهان، بیلان آب در سطح مزرعه، توسعه تئوری، تاثیر میزان مدت زمان بر محاسبات، فشار بخار اشباع هوا، تبخیر و تعرق پتانسیل، طول دوره رشد گیاه، عمق کاربردی آبیاری، گیاهان غرقاب و صعود موئینگی آشنا می‌شوند.

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «رشد گیاه بستگی به میزان تعرقی دارد که از سطح برگ و تنه گیاه انجام می‌شود که از طریق روزنه‌های سطح برگ بیرون می‌آید. آبی که توسط گیاه تعریق می‌شود از طریق ریشه و از پروفیل خاک تامین می‌شود.» 

کتاب «نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 200 صفحه و به بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی چاپ و روانه بازار نشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری