«مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی» منتشر شد

کتاب «مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی» با تاکید بر موضوعات آموزش، اثر‌بخشی،‌ ارزشیابی و بهره‌وری با نگاهی بر دیدگاه اسلام به مقوله برنامه‌ریزی آموزشی، برای پژوهشگران و دانشجویان حوزه مدیریت منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی (آموزش اثر‌بخشی،‌ ارزشیابی و بهره‌وری)» حاصل تلاش مشترک سیدرضا بلاغت و علیرضا حیدرزادگان، از اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، عبدالحسین عباسیان، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و علیرضا عباسی، پژوهشگر حوزه مدیریت است.

این کتاب در سه بخش اصلی «مدیریت و برنامه‌ریزی»، «آموزش، اثربخشی آموزشی» و «بهره‌وری» تدوین شده است. 

بخش نخست شامل دو فصل با عنوان‌های «مدیریت و مدیریت آموزشی» و «برنامه‌ریزی آموزشی» است. تعاریف و وظایف مدیریت، برنامه‌ریزی، مراحل سازماندهی و وظایف و مسوولیت‌های مدیران آموزشی از  موارد مطرح شده در این بخش کتابند.

دومین بخش کتاب در سه فصل به مباحثی همچون «آموزش و آموزش کارکنان»، «‌اثربخشی و اثر بخشی آموزشی» و «ارزشیابی و ارزشیابی آموزشی» پرداخته است. مهمترین موضوعات مورد بحث در دومین بخش به مواردی همچون تمایز آموزش کارکنان از آموزش و پرورش عمومی، اهمیت آموزش کارکنان، مراحل مختلف فرآیند آموزش و مفهوم آموزش کتاب اختصاص دارد. 

بخش پایانی کتاب نیز به «بهره‌وری» و «بهره‌وری در سازمان» اختصاص دارد. مولفان در این بخش، به بررسی عوامل کلیدی در بهره‌وری کارکنان، علل کاهش بهره‌وری نیروی انسانی در یک سازمان آموزشی و دیدگاه‌های بهره‌وری پرداخته‌اند.

در بخشی از کتاب آمده است: «مدیریت به‌عنوان یک علم، قدمتی صد‌ساله دارد؛ اما شاید بتوان گفت که پیشینه و تاریخ مدیریت به‌عنوان هنر، به پیشینه و تاریخ انسان‌ها و تشکیل زندگی و تمدن توسط آن‌ها بر‌می‌گردد. (رآئو و شارم 1997) کسانی که مدیریت را به‌عنوان علم قلمداد می‌کنند، ‌اعتقاد دارند که با شناخت و کنترل شرایط و عوامل، نتایج فعالیت‌های مدیریت قابل پیش‌بینی است. بنابراین آن‌ها از کاربرد روش‌های علمی در حل مسایل سازمانی، نظریه‌پردازی و مدل‌سازی درباره رفتار و روابط عملی ناشی از دریافت و تجربه شخصی مدیر را مورد تاکید قرار ‌می‌دهند.» 

نویسندگان در بخشی از کتاب با انعکاسی از آیات و روایات، به دیدگاه اسلام درباره برنامه‌ریزی آموزشی پرداخته‌اند. در فصل دوم کتاب آمده است: «در آیین تربیتی اسلام تلاش بر این است که آدمیان اهل تدبر بار آیند و از ظواهر امور عبور کرده و عاقبت‌اندیش شوند.»

کتاب «مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی (آموزش اثر‌بخشی،‌ ارزشیابی و بهره‌وری)» با شمارگان دو هزار نسخه در 105 صفحه و به بهای چهار هزار تومان به همت انتشارات جهاد دانشگاهی به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری