از «دفتر علوم من» تا «کتاب هوشمند ریاضی»

انتشارات فاطمی در قالب مجموعه سرآمد سه عنوان کتاب علمی و آموزشی برای کلاس ششم دبستان منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «کتاب هوشمند ریاضی»، «کتاب کامل علوم‌ تجربی» و «دفتر علوم من» سه عنوان کتاب جدید کمک آموزشی انتشارات فاطمی هستند که در مجموعه سرآمد منتشر شده‌اند. 

«کتاب کامل علوم‌ تجربی» به قلم علی آل‌محمد و منیژه رحمانی با هدف درک بهتر مفاهیم و توسعه و تعمیق آن‌ها، غنی‌سازی محتوا با مطالبی از تاریخ علم، کاربرد علم در زندگی و خواندنی‌های جذاب و همچنین فراهم کردن منابع لازم برای انجام پژوهش‌های دانش‌آموزی تالیف شده است. 

به عقیده نویسندگان این کتاب: «بدیهی است که با «خواندن» فعالیت‌ها نمی‌توان موضوعات علمی را فراگرفت بلکه با «انجام دادن» آن‌هاست که یادگیری اتفاق می‌افتد بنابراین، کتاب درسی علوم تجربی، کتابی برای خواندن نیست، بلکه کتابی برای انجام دادن است.»

«کتاب کامل علوم تجربی» شامل 14 درس است. بخش‌های اصلی این کتاب شامل درسنامه‌های آموزشی و پرسش و تمرین است. 
زنگ علوم، کارخانه‌ کاغذ‌سازی، سفر به اعماق زمین، زمین پویا، ورزش و نیرو، طراحی کنیم و بسازیم، سفر انرژی، سالم بمانیم و از گذشته تا آینده برخی از درس‌های این کتابند.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده: «بیشتر حجم کتاب درسی علوم تجربی ششم دبستان را مجموعه‌ای از فعالیت‌ها به خود اختصاص داده‌اند. هدف از این فعالیت‌ها این است که دانش‌آموز با انجام آن‌ها، خود به مفهوم موردنظر دست یابد.»

«کتاب کامل علوم‌ تجربی» با شمارگان دو هزار و 500 نسخه در 175 صفحه و به بهای 15‌ هزار و 500 تومان منتشر شده است.

دفتر علوم من
کتاب دیگر این مجموعه با عنوان «دفتر علوم من» نوشته علی آل‌محمد، در قالب دفتر مشق برای دانش‌آموزان طراحی شده و اسبابی را برای انجام فعالیت‌ها و آموزش علوم از طریق این فعالیت‌ها فراهم کرده است. 

نویسنده «دفتر علوم من» را در 14 درس تدوین کرده است. این کتاب که فعالیت‌محور است، در واقع مکملی برای «کتاب کامل علوم‌ تجربی» است که کتابی درس‌محور است.

این کتاب با شمارگان دو هزار و 500 نسخه در 97 صفحه و به بهای هفت‌هزار و 500 تومان به چاپ رسیده است.

سفر به سرزمین اعداد با «کتاب هوشمند ریاضی»
خسرو داوودی، نفیسه جعفری‌ منفرد و علی کریمان‌فرد به‌طور مشترک کتاب سوم این مجموعه را با عنوان «کتاب هوشمند ریاضی» تالیف کرده‌اند.

کتاب در هشت فصل تدوین شده است. سه فصل نخست به مباحثی همچون کسر متعارف، عددهای اعشاری و تمرینات اندازه‌گیری طول و زاویه پرداخته است. نسبت، تناسب، درصد و اندازه‌گیری سطح و حجم موضوعات دیگر درس‌های این کتاب را شامل می‌شوند. در پایان کتاب نیز سوالات امتحانی ترم اول و دوم برای دانش‌آموزان گنجانده شده است.

یکی از ویژگی‌های این کتاب، لوح فشرده‌ همراه آن است که در آن برای هر فصل کتاب ابزارهایی هوشمند معرفی و ارایه شده است. استفاده از این ابزارهای هوشمند در کامپیوتر و تبلت، می‌تواند تجربه یادگیری لذت‌بخشی برای دانش‌آموز فراهم کند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «هرکدام از کتاب‌های کمک‌درسی ریاضی که برای دانش‌آموزان تهیه می‌شود ویژگی خاصی دارد. برای هر فصل از این کتاب چند تمرین تهیه شده است که تعدادی از آن‌ها به همراه توضیح و راهنمایی است. سپس برای آمادگی شرکت در آزمون‌های ورودی مدارس برتر پرسش‌های چهار‌گزینه‌ای طرح شده است.»

«کتاب هوشمند ریاضی» با شمارگان دو هزار و 500 نسخه در 168 صفحه و به بهای 15‌ هزار و 500 تومان چاپ شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری