دو کتاب علمی سهم ناشران شهرستانی

آمار خانه کتاب‌ در هفته ابتدایی مهرماه نشان‌داد

با پایان یافتن شهریورماه و اوضاع مناسب تولید و چاپ کتاب در این ماه و اختصاص جایگاه مناسب کتاب‌های علمی در گزارش‌های منتشرشده از سوی خانه کتاب، هفته ابتدایی مهرماه و گزارش آماری و کتاب‌های ثبت شده در این جدول نشان داد ناشران شهرستانی در این هفته تنها دو کتاب علمی را برای علاقه‌مندان این حوزه منتشر کرده‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب در بانک اطلاعات خود از تاریخ 30 شهریورماه تا سوم مهرماه به ثبت یک‌هزار و 306 کتاب منتشر شده در این مدت اقدام کرده است.

انتشار  47 کتاب در حوزه ریاضیات

از این تعداد کتاب منتشر شده، کتاب‌های حوزه علوم عملی و ریاضیات و علوم طبیعی جایگاه در خور توجهی را در این مدت کسب نکردند. بنا به این اعلام، در این مدت در حوزه مطالعاتی ریاضیات و علوم طبیعی، 47 عنوان کتاب به‌چاپ رسید که از این میان، 43 کتاب از سوی نویسندگان کشورمان به نگارش در آمده است. مترجمان در این حوزه تنها چهار کتاب را برای علاقه‌مندان به فارسی ترجمه کرده و راهی کتابفروشی‌ها کرده‌اند. از تعداد 47 کتاب علمی، 26 عنوان  نخستین‌بار به چاپ رسیده و 21 عنوان نیز تجدید چاپ شده‌اند.

سهم ناشران شهرستانی در چاپ کتاب در این حوزه، تنها دو کتاب بوده‌است و مطابق هفته‌های گذشته، ناشران تهرانی با چاپ 43 کتاب از ناشران شهرستانی پیشی گرفته‌اند.

علوم عملی و ناشران پایتخت‌نشین
کتاب‌های علوم عملی، دیگر حوزه مرتبط با فناوری است که در این مدت 125 عنوان کتاب با این موضوع به چاپ رسیده است. از این تعداد کتاب در حوزه علوم عملی، 97 عنوان به قلم نویسندگان ایرانی به رشته تحریر در آمده و 28 عنوان نیز به‌صورت ترجمه منتشر شده است.

61 عنوان کتاب حوزه علوم عملی در این مدت، نخستین‌بار چاپ شد و 64 کتاب نیز چاپ مجدد است. سهم ناشران تهرانی از این تعداد کتاب 106 عنوان بوده و ناشران فعال در شهرستان‌ها نیز 19 عنوان کتاب را منتشر کرده‌اند.

شاخص‌های آماری
در میان شاخص‌های آماری اعلام شده از سوی خانه کتاب، کمترین شمارگان با 100 نسخه به کتاب «مقدمه‌ای بر الگوریتم‌های ژنتیک و کاربرد‌های آن» اختصاص دارد. 

کتاب «قوانین و مقررات بازار اوراق بهادار» نیز با یک‌هزار و 880 صفحه به‌عنوان پرصفحه‌ترین کتاب معرفی شد. در شاخص‌های کتاب‌های درسی نیز کتاب «بانک پرسش‌های چهار‌گزینه‌ای ریاضی تجربی» به‌عنوان کتاب دارای بیشترین تعداد صفحه در این مدت شناخته شد.

گزارش ماهانه
گزارش کتاب‌های منتشر شده در شهریورماه امسال حاکی از آن است که چهار ‌هزار و 381 کتاب در این مدت به‌چاپ رسیده که از این تعداد، 364 عنوان در حوزه علوم عملی، نخستین‌بار منتشر شده و 262 عنوان نیز چاپ مجدد شده‌اند.

در حوزه مطالعاتی ریاضیات و علوم طبیعی، 107 کتاب نخستین‌بار منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است و 83 عنوان نیز تجدید چاپ شده است.

نمودار مقایسه‌ای کتاب‌های منتشر شده در این ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز نشان می‌دهد، کتاب‌های حوزه علوم عملی در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش تعداد عناوین کتاب مواجه بوده است و از 602 عنوان کتاب در سال گذشته به 626 عنوان کتاب در شهریورماه امسال رسیده است.

در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز 190 عنوان کتاب در شهریوماه امسال منتشر شده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 162 عنوان بوده است.

بنا به اعلام خانه کتاب، از تعداد کتاب‌های منتشر شده در حوزه علوم عملی، 480 عنوان از کتاب های منتشر شده نوشته مولفان ایرانی و 146 عنوان نیز از سوی مترجمان به فارسی برگردانده شده است. در حوزه ریاضیات و علوم طبیعی نیز 150 کتاب تالیفی و 40 عنوان نیز به‌صورت ترجمه منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری