هفته جوایز نوبل در سوئد آغاز شد

هفته جوایز نوبل 2013 از دیروز (دوشنبه 7 اکتبر) با اهدا جایزه نوبل پزشکی به یک دانشمند و مولف کتاب‌های بیوشمی و دو دانشمند دیگر در این حوزه، در سوئد آغاز شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در نخستین روز از هفته نوبل، یکصد ‌و‌ چهارمین جایزه بخش پزشکی به‌طور مشترک به جیمز روتمان، نویسنده کتاب‌های« بررسی سالانه بیوشیمی از سال‌های 2009 تا 2012» و « بازسازی حمل‌ و‌ نقل درون سلولی»، رندی شکمان و توماس زدهوف برای کشف دستگاه تنظیم‌کننده ترافیک وزیکول یا ریزکیسه که سیستم اصلی حمل ‌و نقل در سلول‌های انسان است، اهدا شد.

سه برنده نوبل پزشکی 2013 موفق به کشف اصول مولکولی تنظیم‌کننده چگونگی انتقال این محموله به مکان درست در زمان درست در سلول‌ها شده بودند.

رندی شکمان، مجموعه‌ای از ژن‌ها را کشف کرده است که برای ترافیک ویزکول ضروری هستند. جیمز روتمان به رونمایی از ماشین‌آلات پروتئینی که به ویزکول‌ها اجازه می‌دهد  با اهداف خود ترکیب شده و محموله را منتقل کنند، پرداخته بود و توماس زودهوف نشان داده که چگونه سیگنال‌ها به وزیکول‌ها اعلام می‌کنند تا بار خود را به‌دقت آزاد کنند.

کشف مشترک این سه دانشمند، به نمایش سیستم کنترل کاملا دقیق برای حمل‌ و نقل و تحویل محموله‌های سلولی پرداخته است.
این محققان به‌طور مشترک موفق به دریافت جایزه نقدی 2/1 میلیون دلار شده‌اند که در ماه دسامبر طی مراسمی به آن‌ها اهدا خواهد شد. 

هفته اهدا جایزه نوبل، با اهدا جایزه نوبل فیزیک در سه‌شنبه در موسسه کارولینسا در استکهلم ادامه می‌یابد و جایزه نوبل رشته‌های شیمی و اقتصاد نیز به ترتیب روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به برندگان این رشته‌ها اهدا خواهد شد. جایزه نوبل در بخش صلح نیز  جمعه در شهر اسلو نروژ به برنده آن اهدا می‌شود. 

بر اساس اعلام موسسه تامسون رويترز، پروفسور محمد‌هاشم پسران، اقتصاددان ایرانی و نویسنده 20 کتاب و بیش از 130 مقاله علمی، بیشترین شانس دریافت جایزه نوبل در بخش اقتصاد را داراست. نخستین جایزه نوبل اقتصاد در سال 1969 وارد این رویداد شد.  

این جوایز توسط آلفرد نوبل، دانشمند و کارخانه‌دار سوئدی در سال 1895 برای دستاوردهای بزرگ در حوزه‌های یاد شده پایه‌گذاری شده است. هر جایزه نوبل معادل هشت میلیون کرونور سوئدی (1.2 میلیون دلار) است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری