اهدای نوبل شیمی به نویسنده کتاب «اتم‌ها و مولکول‌ها»

  اهدای نوبل شیمی به نویسنده کتاب «اتم‌ها و مولکول‌ها»

در سومین روز از هفته اعلام برندگان جوایز نوبل 2013، آکادمی علوم سوئد، یکصد‌و‌پنجمین جایزه نوبل شیمی را به‌طور مشترک به مارتین کارپلوس، نویسنده کتاب‌ «اتم‌ها و مولکول‌ها»، مایکل لویت و آریه وارشل به‌خاطر توسعه مدل‌های چند‌مقیاسی سیستم‌های شیمیایی کمپلکس اهدا کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مارتین کارپلوس تاکنون بیش از 50 عنوان کتاب در شاخه‌های مختلف علم شیمی تالیف و تعداد بسیاری مقاله علمی در مجلات و همایش‌های بین‌المللی به چاپ رسانده است. از آریه وارشل،تاکنون بیش از 20 عنوان کتاب تخصصی و ده‌ها عنوان مقاله علمی به چاپ رسیده است. مایکل لویت نیز به‌عنوان سومین برنده نوبل شیمی 2013، تاکنون  ده‌ها عنوان کتاب و مقاله علمی تالیف کرده است. 
 
اهمیت کار کارپلوس، لویت و وارشل در آن است که سعی کرده‌اند فیزیک کلاسیک نیوتن را در کنار فیزیک کوانتومی کاملا متفاوت قرار دهند.

پیش از این، شیمیدانان باید از یکی از این دو شیوه استفاده می‌کردند. قدرت فیزیک کلاسیک این بود که از محاسبات ساده برخوردار بوده و  برای مدل‌سازی مولکول‌های بسیار بزرگ از آن استفاده می‌شد، اما نقطه ضعف آن، در نبود توانایی‌ آن برای شبیه‌سازی واکنش‌های شیمیایی بود، از این‌رو، شیمیدانان از فیزیک کوانتومی بهره می‌بردند. برندگان امسال نوبل از هر دو حوزه استفاده کرده و شیوه‌هایی ابداع کردند که از هر دو فیزیک کلاسیک و کوانتومی استفاده می‌کنند.

سال گذشته این جایزه به رابرت لفکوویتز، استاد موسسه پزشکی هاوارد هیوز و مرکز پزشکی دانشگاه دوک و برایان کوبیلکا از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد برای پژوهش در خصوص «گیرنده‌های همراه G پروتیین» اعطا شد.

نوبل شیمی، جایزه‌ای است که آلفرد نوبل، مخترع سوئدی آن را در جایگاه دوم وصیت‌‌نامه خود آورده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری