احیای رشته‌ها تلاش اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی است

  احیای رشته‌ها تلاش اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی است

حمید شاه‌آبادی، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاسیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی را تلاشی برای احیای رشته‌ها و مباحث مختلف فرهنگ و هنر دانست و گفت: امیدوارم دانشگاه جامع علمی و کاربردی مهرماه سال آینده در مقطع دکتری دانشجو بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حمید شاه‌آبادی، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از توجه بیش از حد جامعه به محورهای اقتصاد و سیاست بر لزوم توجه بیشتر به فرهنگ و هنر در رفع معضلات جامعه تاکید کرد و با اشاره به نقش تعیین کننده فرهنگ و هنر در رفع معضلات کشور گفت: حوزه فرهنگ و هنر، زیر بنای همه پيشرفت‌هاي كشور است. 

وی توجه ویژه به دانشگاه جامع علمی و کاربردی را از اولویت‌های کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و افزود: یک تحول جدی باید در حوزه فرهنگ و هنر کشور رخ دهد. از آن‌جایی که کانون توجه جامعه و همه تصمیم‌ها بر محورهای اقتصاد و سیاست متمرکز است باید این هرم را وارونه کرد تا مسایل فرهنگی و هنری در راس هرم قرار گیرد. 

شاه‌آبادی افزود: فرهنگ و هنر را باید با دید علمی و کاربردی نگریست. وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان مغز متفکر این جریان و حرکت باید حامی حوزه فرهنگ و هنر باشد. نخستین گام برای جبران کاستی‌ها، همدلی همه مراکز علمی و پژوهشی و توجه جدی و هم‌آوایی دانشجویان و سایر متولیان است و کارشناسان فرهنگی می‌توانند این جریان را احیا کنند. 

بهرام کلهرنیا، استاد و پژوهشگر هنر با اشاره به پیشینه تاریخی نظام آموزشی در ایران به نقش و اهمیت فرهنگ و هنر در جامعه تاکید کرد و گفت: هر اثر هنری راهی به سوی درونی‌ترین وضعیت بشر و آموزش هنر مبتنی بر کشف خویشتن است. 

وی در ادامه ضمن تقسيم‌بندي هنر به دو نوع کاربردی و تخصصی افزود: یک اثر هنری افزون‌بر ویژگی کارکردگرایانه باید برای بشریت ارمغان جدیدی به همراه بیاورد.

دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف ارتقای سطح مهارت شاغلان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، هنری، خدماتی و همچنین افزایش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای دانش آموختگان مراکز آموزشی در سال 1372 تاسیس شد. 

این دانشگاه از ابتدای فعالیت تا اردیبهشت‌ماه امسال، بیش از 800 عنوان کتاب در حوزه دانش و فناوری منتشر کرده‌ است. چاپ کتاب در حوزه‌های برنامه‌ریزی، تالیف و چاپ کتاب‌هایی درباره مهارت‌های مشترک همه رشته‌های علمی کاربردی با عناوین شش‌گانه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، اخلاق حرفه‌ای، اصول سرپرستی، ایمنی و بهداشت محیط کار، کارآفرینی، مهارت‌ها، قوانین کسب و کار از فعالیت‌های آینده این دانشگاه در حوزه نشر خواهد بود.

آیین گرامیداشت بیست‌ویکمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی با هدف ارزیابی عملکرد این دانشگاه با حضور مسوولان دولتی و جمعی از استادان مراکز مختلف چهارشنبه (17 مهرماه) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری