آشنایی با SDN در یک کتاب میسر شد

کتاب «آشنایی با SDN»به قلم جمعی از نویسندگان غربی منتشر شد. ترجمه این کتاب را که به شبکه‌های کامپیوتری اختصاص دارد ماهنامه شبکه به چاپ رسانده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب به معرفی نسل جدید شبکه‌های کامپیوتریSDN یا Software-Defined Networking می‌پردازد. SDN با ایجاد لایه‌های مجازی در مدل لایه‌بندی شبکه و استفاده از کنترلر مرکزی و استانداردهای ارتباطی مانند پروتکل Openflow برخی وظایف سخت‌افزار شبکه و به طور خاص سوییچ و روتر را به صورت نرم‌افزاری پیاده‌سازی می‌کند.

به طور مشخص تمام وظایف کنترلی و مدیریت اطلاعات در سوییچ‌ها به لایه‌های بالاتر شبکه منتقل می‌شود و سوییچ تنها اطلاعات را تبادل می‌کند. این اتفاق باعث هوشمندی بیشتر شبکه و انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری می‌شود و امکان برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی برای شبکه را توسط مدیران شبکه فراهم می‌کند.

SDN از قدرت سخت‌افزار در شبکه می‌کاهد و به قدرت کنترل و مدیریت شبکه به صورت نرم‌افزاری می‌افزاید و دنیای بسیار جدیدی را پیش پای شرکت‌ها و سازمان‌ها برای توسعه شبکه‌های سنتی خود قرار می‌دهد.

نخستین محصولات SDN در اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی وارد بازار شده‌ است و به زودی تمام شرکت‌های بزرگ دنیا به این نوع شبکه‌ها مجهز می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۵ این فناوری رایج شده و غالب شبکه‌ها نرم‌افزار محور باشند.
 
کتاب حاضر در پنج فصل با عنوان‌های «مبانی SDN»، «کالبد شکافی»، «راهکارها و راه‌حل‌ها»، «اکوسیستم» و «ضمیمه‌ها» به بیان SDN می‌پردازد.
 
جیم متزلر، اتان بنکز، برندن باتلر، کارت مارکو، آرت ویتمن، جف دویلی، لورنا جری، اندر کونلی میری، لی دویلی، جفری اسنور و اریف جام محمد نویسندگان کتاب هستند و میثاق محمدی‌زاده، علی حسینی، محسن آقاجانی، مرضیه سادات کیایی، حسن صالح، علی ناجیان و مرتضی عباس‌زاده ترجمه کتاب را به عهده داشته‌اند.

کتاب «آشنایی با SDN» در ۱۴۵ صفحه به عنوان ضمیمه ۱۴۸ ماهنامه شبکه در مهرماه سال جاری به بهای هشت هزار تومان به چاپ رسیده است.   


خبرگزاری کتاب – پربیننده ترین عناوین دانش و فناوری