«حسابداری پیشرفته یک» به کتابفروشی‌ها راه یافت

  «حسابداری پیشرفته یک» به کتابفروشی‌ها راه یافت

«حسابداری پیشرفته یک» عنوان کتابی است که محمود حیدری و همکاران نوشته و سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی آن را منتشر کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه مباحث مطرح شده در «حسابداری پیشرفته یک» پاسخگویی به روش‌هایی است که واحدهای تجاری برای افزایش حجم فروش و کسب درآمد بیشتر از جمله فروش اقساطی، ایجاد شعب، فروش به صورت امانی و مطالبی از این دست در طول زمان به‌کار گرفته‌اند.

مولف، کتاب را در 6 فصل تالیف کرده است. معرفی شرکت‌های تضامنی و آشنایی با نحوه کار این شرکت‌ها در فصل نخست کتاب بررسی و در آن روش سرمایه ثابت و انحلال شرکت‌های تضامنی برای خوانندگان شرح داده شده است.

نویسنده، در فصل دوم مشارکت‌های خاص یا شرکت‌های عملی را با بررسی موضوع‌هایی مانند روش‌های حسابداری مشارکت خاص و نکاتی چند درباره حسابداری مشارکت در اختیار خوانندگان قرار داده است.

نویسنده در این فصل مشارکت خاص را چنین تعریف می‌کند: «هرگاه دو یا چند شخصیت حقیقی یا حقوقی به صورت مشترک و براساس قراردادی معین اقدام به انجام عملیات اقتصادی کنند، به این مجموعه عملیات، شرکت عملی با مشارکت خاص اطلاق می‌شود. مفاد قراردادهای مشارکت، روش‌های نگهداری و ثبت حساب‌ها در مشارکت خاص و تضمین وصول مطالبات توسط شریک در این فصل مورد توجه قرار می‌گیرد.»

فروش اقساطی از راهکارهای افزایش حجم فروش و گسترش بازار است. این روش معمولا در شرایط رکود بازار رونق بیشتری می‌گیرد. آشنایی با مبحث فروش اقساطی و طبقه‌بندی فروش‌های اقساطی برای مدت همچنین تملک مجدد در فرایند روش اقساطی موضوعی است که نویسنده در فصل سوم «حسابداری پیشرفته یک» به آن پرداخته است.

فصل چهارم به آشنایی با تعاریف و تفاوت‌های قسمت، نمایندگی و شعبه توجه دارد. در این فصل ضمن تعریف مفاهیمی مانند قسمت (deportment) و نمایندگی (agency) به بررسی روش‌های قیمت‌گذاری کالای ارسالی شعب پرداخته و مبادلات ارزی را تعریف و بررسی می‌کند.

آشنایی با مفهوم کالای امانی و آشنایی با نحوه ارایه صورت‌های مالی در فصل پنجم کتاب بررسی می‌شود. فصل پایانی کتاب به تهیه گزارش‌های میان دوره‌ای و نحوه ارایه این نوع گزارش‌ها می‌پردازد و ضمن ارایه موارد خاص در شناخت و اندازه‌گیری گزارشگری میان دوره‌ای، مفاهیم «درآمد»، «سود و زیان عملیاتی» و «آزمون دارایی» را مورد توجه قرار می‌دهد.

کتاب «حسابداری پیشرفته یک» تالیف محمود حیدری و مرتضی کردمدانلو در 188 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه‌ و بهای 11هزار و 500 تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری