دورترین جایی که می‌شود از خانه رفت


احمد نادعلیان، هنرمند محیطی شناخته شده کشورمان در سفری که اخیرا به کشور ژاپن داشته تجربه‌هایی را از فرهنگ، هنر و صنعت ژاپن با خود به همراه آورده است. او می‌گوید شرق کره زمین دورترین جایی است که می‌شود از خانه رفت.


احمد نادعلیان،هنرمند محیطی، که برای انتشار هنرش به بسیاری از نقاط جهان سفر کرده اخیرا سفری به کشور ژاپن داشته است. این هنرمند با توجه به بیماری‌ اخیرش بسیاری از سفرهایش را لغو کرد اما سفر ژاپن او همچنان برقرار ماند. او در توضیح این سفر گفت: از آنجایی که به شمالی‌ترین، جنوبی ترین و غربی‌ترین نقاط جهان سفر کرده‌ام دلم می‌خواست شرقی‌ترین نقطه دنیا را هم ببینم. در گفت‌و گوی زیر درباره این سفر و جزئیات کارش از او پرسیدیم و البته هنر در این شرقی‌ترین نقطه دنیا.

در سفر به ژاپن چیدمانی را در یکی از معابد ژاپن انجام دادید و به عنوان اثرتان آنجا باقی مانده است کمی درباره اش توضیح می‌دهید؟

می‌شود گفت کارهای متعددی در ژاپن انجام داده‌ام. مثلا در چند مکان که در شهرهای ساحل شرق ژاپن قرار دارند. منطقه “یوگاوارا”، “کاماکورا” و “ایسون”. من در این مناطق چیدمان‌هایی داشتم و مجموعه‌هایی را کار کرده‌ام. اما در مورد آن معبدی که منظور شما است باید بگویم آن چیدمان در یکی از معابد تاربخی ژاپن کار شده که در زمان جنگ جهانی ویران می‌شود. بعد از تجدید بنای معبد به این نتیجه می‌رسند که مقاومت بنا در برابر زلزله بسیار ضعیف است بنابراین باز هم آن را بازسازی می‌کنند. این چیدمان در این بنای جدید، که اخیرا ساخته شده به کار گرفته شده است.

آیا این چیدمان به صورت موقت برای این بنا در نظر گرفته شده؟

خیر. قرار است جزئی از بنای ثابت این معبد باشد. البته علاوه بر این چیدمان چند مهر کوچک که روی گل چاپ شده و چند لوح گلی که در کارهای چاپی‌ام بوده به آن مجموعه تقدیم کرده‌ام. مسئولان مجموعه هم به ما گفته‌اند که این هدایا در گنجینه تاریخی معبد باقی می‌ماند.

موضوع این چیدمان چیست؟

3 ماهی هستند که در معماری سنتی ژاپن اهمیت فراوانی دارند. در این چیدمان آب‌هایی که از سقف سرازیر هستند را به شکل یک ریسه به یک فضای مربعی هدایت و در یک ساختار آنها را جمع کرده‌ام. این ماهی ها در این فضای پر از آب شناور هستند. جنس ماهی‌ها از سنگ است و فرسوده نمی‌شوند به همین دلیل بخشی از معماری بنا هستند و از بین نمی‌روند. بر روی آن لوح‌های گلی هم موضوعاتی درباره مسائل زیست محیطی نوشته شده است.

شما با هنرتان مجموعه ماهی‌هایی را درست کرده‌اید که آن‌ها را در هر سفرتان و در بسیاری از نقاط جهان از خود به یادگار گذاشته‌اید. یادتان مانده این ماهی‌ها حالا کجاها هستند؟

البته جاهای زیادی بوده‌اند و اگر بخواهم همه را نام ببرم نه حافظه‌ام یاری می‌کند و نه اینجا مجال می‌شود. اما به هرحال تعدادی از این اماکن عبارت‌اند از: ایتالیا، در چند نقطه از جزیره “لیدو” یعنی مکان برگزاری فستیوال فیلم، در خود شهر ونیز، منطقه‎‌ای که سنگ‌های میکل‌آنژ را از آنجا می‌آوردند در اطراف فلورانس، در ایتالیا و در شهر بارسلون، جزیره مایورکا در کشور فرانسه و در جنوب فرانسه منطقه ندروپه و شهر پاریس رودخانه سن، در انگلستان و شهر لندن در رودخانه تایمز، در آلمان و در اطراف فرانکفورد، در آمریکا و در منطقه‌ای در شهر واشنگتون، جنوب و شمال فنلاند، کشور روسیه و در رودخانه موسکو، در چین و در رودخانه لیتیانگ، در کشور کره و در شهر سئول و در نهایت در منطقه‌ای به نام سیاتل که غربی ترین نقطه آمریکا است.

فرهنگ ژاپن یکی از فرهنگ‌های شاخص دنیاست. کشوری است که دارای یک استمرار سنت و فرهنگ است و در عین حال پیشرفته. ترکیب این دو در کنار هم برایم بسیار جالب بود. اما انگیزه‌ام از سفر به ژاپن این نبود.من شمالی ترین، جنوبی ترین و غربی ترین نقطه جهان را رفته بودم و دیده بودم. کار اجرا کرده بودم و همه چیز را ثبت کرده بودم. دلم می‌خواست شرقی ترین نقطه دنیا را هم تجربه کنم. شرق دورترین جایی است که می‌شود از خانه رفت.

شما به دلیل بیماری که برایتان پیش آمد بسیاری از سفرهایتان را لغو کردید اما سفرتان به کشور ژاپن برقرار ماند. چرا ژاپن برایتان اینقدر مهم بود؟ فرهنگ، تمدن، ثروت یا چیز دیگر؟

فرهنگ ژاپن یکی از فرهنگ‌های شاخص دنیاست. کشوری است که دارای یک استمرار سنت و فرهنگ است و در عین حال پیشرفته. ترکیب این دو در کنار هم برایم بسیار جالب بود. اما انگیزه‌ام از سفر به ژاپن این نبود.من شمالی ترین، جنوبی ترین و غربی ترین نقطه جهان را رفته بودم و دیده بودم. کار اجرا کرده بودم و همه چیز را ثبت کرده بودم. دلم می‌خواست شرقی ترین نقطه دنیا را هم تجربه کنم. شرق دورترین جایی است که می‌شود از خانه رفت.

حوادث اتمی که در کشور ژاپن اتفاق افتاد بخش عظیمی از طبیعت این کشور را نابود کرد. آیا حادثه اتمی و زلزله ژاپن هنرمندان محیطی این کشور را فعال کرده است؟

معمار معبدی که من کار چیدمانش را انجام دادم به خط ژاپنی 2 متن به من داد و من آنها را برای ترجمه به دوستی دادم که زبان ژاپنی می‌داند. این‌ها اسناد و مدارکی بود که ژاپنی ها برای تشکر به من دادند و از این که برای زیست کشورشان تلاش می‌کردم از من قدردانی کردند. بعد از این حادثه هم اعتراضاتی اجتماعی از طرف مردم به دولت ابلاغ شد مبنی بر این که پایگاه فوکوشیما که پایگاه هسته‌ای ژاپن است بسیار مضر و خطر آفرین است و باید از کشور جمع شود. نتیجه این اعتراضات به جایی ختم شد که دولت ژاپن تصمیم گرفت در سال 2020 نیروگاه هسته‌ای را جمع کند. چون زباله‌های هسته‌ای قابل بازیافت نیستند و برای انسان‌ها و طبیعت خطرساز هستند. اما درست و دقیق از فعالیت‌های هنرمندان ژاپنی اطلاعی ندارم و هیچ‌گاه پیگیر ماجرا نبوده‌ام.

بخش هنری تبیان


منبع: هنرآنلاین


سايت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری