کنکاشی بر هویت آدم‎ها

نمایش عکس های دوخته چی زاده در گالری دی


پوستر پنجمین نمایشگاه انفرادی مجید دوخته چی زاده، دامادی خرگوش به دست و عروسی با یک دسته گل است که در کنار یک موتور و دیواری سبزرنگ با گل های لاله در پشتشان، قرار است نمونه ای از یک پروژه در مورد چندگانگی و تغییر زمان و مکان و تاثیر آن بر هویت آدم ها را نشان دهد.


این نمایشگاه که «چندگانگی» نام دارد، یک تفاوت عمده با دیگر کارهای قبلی این عکاس دارد. دوخته چی زاده که پیش از این بیشتر به عکاسی تبلیغاتی، طبیعت و مستند پرداخته بود، به گفته خودش این بار کنکاشی درونی در حوزه هویت که در بستر زمان و مکان اتفاق می افتد، داشته است:

«به عنوان یک عکاس وقتی به سفر می روم یا با سوژه های جدیدی روبه رو می شوم، از آنها عکس می گیرم و درگیر می شوم. این تجربه باعث می شود وقتی به شهرم بازمی گردم، تغییراتی در خودم، آدم ها و جامعه اطرافم حس کنم. سفرکردن دریافتی جدید از موقعیت مردم و زندگی آنها ایجاد می کند که در بازگشت به محل سکونتم به مقایسه این دریافت ها می پردازم و همین جاست که تجربیات جدید شکل می گیرد. این پروژه هم از تجربیاتی که به واسطه تغییر مکان ها به وجود آمده بود، شروع شد.»

دوخته چی زاده با اشاره به اینکه این مجموعه در مقایسه با آثار گذشته اش مفهومی تر هستند و دوست دارد همین روند را در کارهای بعدی نیز ادامه دهد، گفت که مجموعه دیگری را هم با همین نگاه آغاز کرده است.

او همچنین درباره تقابل زمان حال و گذشته که در عکس هایش به واسطه شخصیت ها یا مکان ها به تصویر کشیده است، عنوان کرد: «اگر این عکس ها فقط جنبه فرم و کمپوزیسیون داشته باشند، نمی توانند مفهومی را به بیننده منتقل کنند. من سعی کردم در هریک از این عکس ها مردم را با مفاهیمی که در ذهنم بوده است، آشنا کنم.

البته ممکن است خیلی از مفاهیم در برخورد اول در این عکس ها مشاهده نشوند.» او که سال گذشته نمایشگاهی با عنوان «رویاهای خاکستری» را در همین گالری برگزار کرده بود، معتقد است در پروژه های مفهومی نام گذاری تابلوها به ذهن بیننده جهت می دهد: «اسم گذاشتن روی کار، این خطر را دارد که ذهنیت بیننده را کانالیزه کند. فکر می کنم نباید برای بیننده تعیین تکلیف کرد، بیننده خودش باید با موضوع برخورد کند چون این پروژه مفهومی است، برای عکس ها نامی نگذاشتم.»

یکی از وجوه مشترک عکس های این نمایشگاه استفاده از رنگ های گرم و شاد همچون قرمز، بنفش و زرد است که در ترکیب با تکنیک فوتومونتاژ، فضایی جذاب برای بیننده به وجود آورده است. دوخته چی زاده گفت به کارگیری این رنگ ها برخاسته از نوع انتخاب در نوع عکاسی و روحیه شخصی خودش بوده است.

یکی از وجوه مشترک عکس های این نمایشگاه استفاده از رنگ های گرم و شاد همچون قرمز، بنفش و زرد است که در ترکیب با تکنیک فوتومونتاژ، فضایی جذاب برای بیننده به وجود آورده است. دوخته چی زاده گفت به کارگیری این رنگ ها برخاسته از نوع انتخاب در نوع عکاسی و روحیه شخصی خودش بوده است.

مجید دوخته چی زاده متولد سال ۱۳۳۶ و فارغ التحصیل رشته عکاسی و گرافیک از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. او در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه دوم (تندیس لنز نقره ای) از مسابقه عکاسی کنوکه هایس بلژیک شد. کتاب های «راویان نور» (عکس های جنگ تحمیلی)، «لبیک» (گزارش مصوری از رویدادهای پس از انقلاب) به همراه دکتر محمود گل محمدی و کتاب «نگاهی به ماسوله روستا» تا به حال از این عکاس منتشر شده است.

    نمایشگاه «چندگانگی» تا ۲۹ مهر در گالری دی به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از نیایش، روبه روی پارک ملت، کوچه عاطفی پلاک ۱۳۰ درحال برگزاری است.

بخش هنری تبیان


منبع: روزنامه شرق/ سحر آزاد


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری