سیری در دنیای دارو‌ها با «مبانی آموزش تکنسین داروخانه»

  سیری در دنیای دارو‌ها با «مبانی آموزش تکنسین داروخانه»

«مبانی آموزش تکنسین داروخانه» عنوان کتابی است که با رویکرد شناخت دارو‌ها و لزوم استفاده از آن‌ها، از سوی فرحناز خلیقی‌سیگارودی و رضا حاجی‌‌آقایی تالیف و پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی آن‌را منتشر کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در 15 بخش، مخاطبان را با دسته‌های درمانی مختلف داروها، اعم از داروهای موثر بر دستگاه گوارشی، سیستم قلبی‌-‌عروقی، دستگاه تنفسی، بیماری‌های زنان و سیستم مغز و اعصاب آشنا می‌کند.

در بخش نخست، نسخه و ‌بیمه‌ها دست‌‌مایه قلم نویسندگان قرار گرفته تا با ارایه تعریفی از نسخه به اجزای نسخه اشاره کند و  در ادامه بیمه‌ها و انواع آن‌را  برای خوانندگان شرح دهند.

بررسی انواع و اشکال دارویی در شکل‌های جامد، نیمه جامد و مایع موضوع بخش دوم این کتاب آموزشی است. این بخش به معرفی  انواع قرص‌ها، ژل‌ و شربت‌‌های دارویی پرداخته و داروهای موضعی مانند لوسیون‌ها و کاربرد آن‌ها را شرح داده‌ است.

بخش سوم با عنوان «مبانی آموزش تکنسین دارویی» به دارو‌های موثر بر دستگاه گوارشی اختصاص دارد. در این بخش داروهای ضدزخم معده و موارد مصرف و مقدار مصرف آن‌ها به تفکیک بررسی شده است.

داروهای محرک دستگاه گوارش از جمله ضد استفراغ و ضد سوزش سردل به همراه عوارض جانبی مصرف دارو‌های موثر بر این بیماری‌ها، در کنار دسته دارو‌های ضد‌ تهوع، بحث‌های مهم بخش‌های دیگری از این کتابند. 

دارو‌های موثر بر سیستم قلبی‌-‌عروقی، موضوع بخشی دیگر از کتاب حاضر است که در آن دارو‌های تقویت‌کننده برای قلب، دارو‌های مسدود‌کننده کانال‌های کلسیمی و داروهای آنتی ژنریک به همراه توضیحات مصرف و مقدار مصرف و همچنین عوارض جانبی داروها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در ادامه مباحث این کتاب، بیماری‌های تنفسی و داروهای مورد نیاز برای این دسته از بیماری‌ها، دارو‌های موثر بر بیماری‌های زنان، سیستم مغز و اعصاب و آنتی‌بیوتیک‌ها به همراه معرفی انواع ویتامین‌ها و مصرف آن‌ها به خوانندگان کتاب معرفی شده‌اند. 

دو بخش پایانی کتاب، به معرفی تجهیزات پزشکی مانند انواع عصا‌های پزشکی، کیسه‌های آب گرم و همچنین فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اختصاص دارد.

کتاب «آموزش تکنسین داروخانه» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 263 صفحه، به بهای 10‌ هزار تومان از سوی پژوهشکده گیاهان دارویی منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری