بررسی مهم‌ترین مباحث «شیمی آلی» در یک کتاب

  بررسی مهم‌ترین مباحث «شیمی آلی» در یک کتاب

کتاب «شیمی آلی» برای کمک به استادان و دانشجویان رشته شیمی به همت حسین قاسم‌زاده محمدی و علی پورجوادی تدوین شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در 15 فصل مباحث مهم شیمی آلی را به‌طور جامع و فشرده مطرح می‌کند. فصل نخست با عنوان «ساختار و پیوند» به موارد ابتدایی این علم چون آرایش الکترونی و جدول تناوبی، طبقه‌بندی واکنش‌های شیمیایی و طبقه‌بندی ترکیبات آلی براساس گروه‌های عاملی اشاره دارد.

در فصل‌های دوم، سوم و چهارم به ترتیب «آلکان‌ها»، «آلکن‌ها» و «آلکین‌ها» معرفی و فصل پنجم به مبحث «شیمی فضایی» می‌پردازد. ایزومرهای ساختاری، ایزومرهای فضایی، ترکیب کایرال، چرخش ویژه و ترکیب مزو از جمله عناوین بخش‌های مختلف این فصل از کتابند.

«آلکیل‌ هالیدها» موضوع فصل ششم این کتاب است که به نام‌گذاری، روش‌های تهیه و واکنش‌های آلکیل هالیدها اختصاص دارد. در فصل‌های هفتم و هشتم کتاب نیز مباحث مرتبط با «الکل‌ها و فنول‌ها» و «اترها، اپوکسیدها و سولفیدها» مطرح شده‌اند.

در فصل نهم کتاب «ترکیبات آروماتیک» معرفی می‌شوند. واکنش‌های ترکیبات آروماتیک و سنتز ترکیبات آلی آروماتیک، سرفصل‌های اصلی مباحث این بخش از کتاب حاضر را شامل می‌شوند.

خوانندگان کتاب، در ادامه مباحث مهمی از شیمی آلی از جمله «آلدهیدها و کتون‌ها»، «کربوکسیلیک اسیدها»، «مشتقات کربوکسیلیک اسیدها»، «آمین‌ها»، «کربوهیدرات‌ها» و «ناجور حلقه‌ها» را مطالعه می‌کنند.

از ویژگی‌های این کتاب علاوه بر نثری روان، می‌توان به نحوه ورود به هر فصل به منظور جذب و آماده کردن خواننده به موضوع مربوط، ارایه تمرین‌های حل شده و مسایل حل نشده متنوع در هر فصل اشاره کرد.

چاپ نخست کتاب «شیمی آلی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 468 صفحه، به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات فاطمی به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری