عرضه کتاب‌های مرتبط در همایش «کتابخانه دیجیتال»

  عرضه کتاب‌های مرتبط در همایش «کتابخانه دیجیتال»

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در نظر دارد نخستین همایش«کتابخانه دیجیتال» را 9 بهمن‌ماه با حضور فعالان این عرصه برگزار کند. مهدی علیپور حافظی، دبیر علمی این همایش، از عرضه تالیفات و ترجمه‌های این حوزه در همایش خبر داد.-

مهدی علیپور حافظی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نحوه برگزاری همایش «کتابخانه دیجیتال» عنوان کرد: ایده برگزاری این همایش از سوی گروه پژوهشی کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه عنوان شده است و متولیان در نظر دارند این همایش را با رویکرد یک دهه فعالیت ایران در عرصه دیجیتال‌سازی کتابخانه‌ها برپا کنند. 

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به این‌که از آغاز سال 1380 اقدامات دیجیتال‌سازی کتابخانه‌ها در کشور آغاز شده است، افزود: یکی از بخش‌های محوری این همایش، آسیب‌شناسی یک دهه فعالیت کشور در عرصه دیجیتال‌سازی است. ارایه تجربیات این فرایند 10 ساله و بررسی مطلوبیت و درستی مسیر حرکتی مجریان این طرح در کشور، از دیگر بخش‌های مهم این همایش هستند.

وی ارایه گزارشی از تجربیات مثبت و منفی در این کار را رویکرد مهم این همایش یک‌روزه دانست و گفت: بیان تجربیات موفق و نا‌موفق از سوی مجریان و کسانی‌که در طول یک‌دهه در کشور اقدام به دیجیتال‌سازی کتابخانه کرده و بنا به هر دلیلی موفق و یا ناموفق بوده‌اند، مدنظر مجریان همایش است. 

علیپور با اشاره به حضور سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار در این همایش، عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش علمی، ارایه مقالات علمی و پژوهشی و بررسی علمی یک دهه فعالیت ایران در عرصه دیجیتال‌سازی است که از سوی سازمان‌های علمی، شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار، شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای آموزشی ارایه خواهد شد.

علیپور حافظی در ادامه افزود: همایش‌های بسیاری در موسساتی مانند مرکز اسناد و مداک قم و دانشگاه الزهرا (س) با موضوع کتابخانه‌های دیجیتال برگزار شده است اما یکی از اهداف اصلی این همایش، تعامل مثبت صاحبنظران این حوزه و بررسی ایده‌های جدید و نقد آن‌ها است.

دبیر علمی این همایش، از برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کوتاه‌مدت در این همایش یک‌روزه خبر داد و همچنین درباره محورهای مقالات مورد قبول برای طرح در همایش گفت: محور‌های در نظر گرفته شده برای نگارش و ارسال مقاله به این همایش از سوی متولیان به‌صورت عام در نظر گرفته شده است اما کمیته داوران این همایش بر مقالاتی تمرکز خواهند داشت و با بررسی علمی یک دهه دیجیتال‌سازی کتابخانه در ایران  راهکارهای علمی برای رفع معایب آن ارایه دهند.

وی ادامه داد: در حاشیه برگزاری این همایش یک‌روزه، علاوه بر ارایه آثار ترجمه‌ای و تالیفی، نمایشگاهی از آثار کتابخانه دیجیتال و شرکت‌های نرم‌افزاری که تولیداتی در زمینه دیجیتال‌سازی داشته‌اند، برپا خواهد شد.
 
علیپور حافظی درباره نحوه انتشار مقالات همایش بیان کرد: مقالات به‌صورت الکترونیکی و از طریق پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات و همچنین انجمن کتابداری اطلاع‌رسانی ایران منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. 

دبیر علمی همایش «کتابخانه دیجیتال» درباره نحوه داوری مقالات ارسال شده به همایش، گفت: متخصصان بسیاری از ارگان‌ها و موسسات آموزشی مانند کتابخانه ملی، مرکز فضای مجازی و دانشگاه‌های شیراز ، تهران و فردوسی مشهد در بخش بررسی و داوری مقالات فعالیت خواهند کرد.

همایش «کتابخانه دیجیتال» با شعار یک دهه کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران با نگاهی به آینده، به همت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران،  نهم بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری