کتاب‌های علوم پایه، از حالت علمی به داستانی تبدیل شده‌اند

  کتاب‌های علوم پایه، از حالت علمی به داستانی تبدیل شده‌اند

علی واثقی، نویسنده کتاب‌های علمی، در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین دوره هفته ترویج علم، در ارزیابی کیفی کتاب‌های علوم پایه، اظهار کرد: کتاب‌های علوم پایه متاسفانه از حالت علمی خارج شده و به حالت داستانی و به ویژه داستان‌های تخیلی تبدیل شده‌اند.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- علی واثقی، ناظر ژئوتکنیک و نویسنده کتاب‌های حوزه علوم پایه، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی معدن از دانشگاه تهران و دارای ۳۴ سال سابقه اکتشاف معدن و نظارت در سدسازی است. وی در مدت ۲۰ سال فعالیت در حوزه علم، تاکنون دو کتاب علمی با عنوان‌های «منطق ریاضی» و «دفتری بر فراز دانش» را تالیف کرده و تعدادی مقاله نیز در حوزه علوم پایه به زبان‌های انگلیسی و فارسی از وی منتشر شده است. وی در گفت‌و‌گو با ایبنا، نظرات تخصصی خود را درباره  موضوعات مختلف علمی و تالیفات این حوزه بیان کرد.

وی در تشریح وضعیت امروز انتشار علم و تکنولوژی و دستاوردهای آن‌ها در دنیا، عنوان کرد: آن بخش از علم مثل حوزه‌های دینی که هنوز سنتی با آن برخورد می‌شود، کمتر دچار مشکل شده‌اند،

در حال حاضر بسیاری افراد علم و تکنولوژی را یکی می‌دانند و نوعی تداخل در این دو زمینه ایجاد شده است، در حالی‌که امروزه علم در دنیا ۵۰ یا ۶۰ سال از تکنولوژی عقب است و این نقیصه بر محتوای تالیفات علمی نیز تاثیرگذار بوده است

ولی حوزه‌های علمی و تخصصی هرچقدر تئوریک و مترقی‌تر شده‌اند، مشکلاتشان هم بیشتر شده است. در حال حاضر بسیاری افراد علم و تکنولوژی را یکی می‌دانند و نوعی تداخل در این دو زمینه ایجاد شده است، در حالی‌که امروزه علم در دنیا ۵۰ یا ۶۰ سال از تکنولوژی عقب است و این نقیصه بر محتوای تالیفات علمی نیز تاثیرگذار بوده است. کتاب‌های شاخه‌های تخصصی علم تقریبا مباحث جدیدی ارایه نمی‌کنند و تکرار مکررات است و آنچه در قالب پیشرفت علم منتشر می‌شود، بیشتر پیشرفت تکنولوژی است.

مدل‌سازی برای عامه فهم شدن در علوم پایه
واثقی که در زمینه مدل‌سازی برای عامه فهم شدن در علوم پایه، فعالیت‌های پژوهشی بسیاری انجام داده، در این زمینه عنوان کرد: عام فهم شدن، به این معنی نیست که شخصی که از علم سررشته ندارد، متوجه مباحث علمی شود، بلکه به این مفهوم است که وقتی استاد دانشگاه تدریس می‌کند، دانشجوی نجوم، فیزیک یا شیمی، درس و کتابی را که می‌خواند بهتر درک کند. در زمینه مدل‌سازی در این حوزه، علاوه بر تدوین و تالیف نوشتارهای مرتبط و مطالعات پژوهشی، به‌عنوان جدیدترین کار انجام شده، «مدل علمی اتم» را به‌صورت انیمیشن تولید کرده‌ام.

وی در تبیین «مدل علمی اتم» که خود مبدع آن است، گفت: این مدل، برای موسسات

محتوای کتاب‌های علمی در عین تخصصی بودن، باید روشن، ملموس و قابل فهم باشند

علمی پیشرفته دنیا هم مفهوم نیست، یعنی این‌که موسسات علمی یا دانشمندان نظریه‌پرداز با اصول عدم قطعیت می‌توانند این مدل را تصور کنند. وقتی که اسم عدم قطعیت به میان می‌آید، یعنی این‌که مدل موردنظر در یک زمینه جواب می‌دهد و در یک زمینه دیگر جواب نمی‌دهد. من در طرحم از این مرحله عدم قطعیت عبور کرده‌ام. این مدل می‌تواند همه جنبه‌های علمی را پاسخگو باشد.
این نویسنده حوزه علم افزود: هرچه اصول در یک شاخه از علم کمتر باشد، آن علم دقیق‌تر و قابل‌فهم‌تر است. ما در این زمینه نیز در کشور، مشکلاتی در حد تئوری و عمل داریم. این مساله در تالیف کتاب‌های علمی نیز باید رعایت شود. محتوای کتاب‌های علمی در عین تخصصی بودن، باید روشن، ملموس و قابل فهم باشند.

کتاب «منطق ریاضی» تالیف علی واثقی، به‌همت انجمن نویسندگان هند و چاپ نخست کتاب «دفتری بر فراز دانش» در ۱۱۰ صفحه به همت علی واثقی، نویسنده کتاب، منتشر شده‌اند.


خبرگزاری کتاب – پربیننده ترین عناوین دانش و فناوری