پدر پزشکی مدرن، «قانون» ابن سینا را انجیل پزشکی نامید

  پدر پزشکی مدرن، «قانون» ابن سینا را انجیل پزشکی نامید

علی‌اکبر ولایتی، رییس همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب «قانون» ابن سینا، صبح امروز در آیین گشایش این همایش در دانشگاه تربیت‌مدرس، در وصف این کتاب ارزشمند گفت: سر ویلیام آسلر، پدر پزشکی مدرن، کتاب «قانون» را انجیل پزشکی و ابن سینا را مولف مشهورترین کتاب درسی که تا آن زمان نوشته شده بود، می‌داند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ولایتی در این مراسم درباره شرح و تلخیص‌های «قانون» ابن ‌سینا گفت: ابن‌ سینا در حدود سال403 قمری در گرگان تالیف «قانون» را آغاز کرد و بخشی از آن را در شهرری و بقیه را در همدان تا سال  414 قمری به پایان رساند.‌ کتاب «قانون» به زبان‌های متعددی از جمله لاتین، فرانسه، آلمانی، ‌انگلیسی، ‌ازبکی، عبری، ‌فارسی و اردو ترجمه شده‌است.

ولایتی در ادامه در مراسم بزرگداشت هزاره تالیف کتاب «قانون» ابن‌سینا، گفت: «قانون» 5 فصل دارد و قدیمی‌ترین نسخه این کتاب که در لنینگراد نگهداری می‌شود، در سال 1175 یعنی 138سال بعد از فوت ابن‌سینا بازنویسی شده است.

علی ایران‌منش، دبیر علمی همایش نیز در ادامه از کتاب «قانون» به‌عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای ابن سینا در عرصه پزشکی یاد کرد و گفت: پرداختن به زندگی ابن‌سینا، ‌به بحث گذاشتن بخشی از دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی در قرون چهارم و پنجم هجری و پرداختن به کتاب «قانون» و آرای مختلف در حوزه‌های گوناگون از مهمترین اهداف این همایش است.

ایران‌منش با اشاره به رونمایی از تمبر ابن‌سینا در آیین پایانی این همایش در همدان گفت: 10 سخنرانی در تهران و 9 سخنرانی در همدان برای حاضران ایراد می‌شود. 80 درصد مقالات برگزیده با موضوع کتاب «قانون» و 20 درصد نیز درباره دیگر آثار ابن سیناست.

تاثیر متافیزیک ابن سینا بر فیزیک در کتاب «قانون» ، پیمان‌نامه اندیشه‌ها، آموزه‌ها و رفتار اخلاقی ابن سینا در خدمات جامع پزشکی، جلوه‌های بهداشت عمومی در کتاب «قانون در طب» ابن سینا از جمله محور‌های سخنرانی در همایش امروز بود.

در ادامه نخستین روز از همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب «قانون» ابن‌سینا، از نسخه خطی «قانون» از کتابخانه مجلس شورای اسلامی که قرن ششم نسخه‌برداری شده، نسخه چاپ چوبی به سال 1592، نسخه سنگی در تهران به سال 1295، نسخه چاپ سربی به سال 1294 چاپ مصر و چاپ مصحح  در سال 2005در بیروت، به عنوان پنج کتاب ویرایش شده از کتاب«قانون» رونمایی شد.

همایش بزرگداشت هزاره تالیف کتاب «قانون» ابن سینا، به مدت سه روز از 7 تا 9 آبانماه، با همکاری مشترک شورای عالی انقلاب فرهنگی،  یونسکو، دانشکده فرهنگ و تمدن اسلام در دانشگاه تربیت‌مدرس و مقبره شیخ‌الرییس ابوعلی‌سینا و دانشکده علوم پزشکی همدان، در شهرهای تهران و همدان در حال برگزاری است. 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری