بررسی جزئيات آرماتورگذاری لرزه‌ای در قالب کتاب

  بررسی جزئيات آرماتورگذاری لرزه‌ای در قالب کتاب

کتاب «جزئيات آرماتورگذاری لرزه‌ای در مناطق زلزله‌خيز طبق ACI 318-11 و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان» به قلم مهدی داودنبی و وحيد قاضی‌پور از سوی انتشارات علم عمران منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب«جزييات آرماتورگذاری لرزه‌ای در مناطق زلزله‌خيز طبق ACI 318-11 و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان» در 12 فصل تدوین شده است. براساس متن کتاب، هدف اصلی طراحی سازه‌های مقاوم در برابر زلزله، دستيابی به مقاومت و شكل‌پذيری مناسب و ايمن در برابر زلزله‌های شديد و قابل انتظار در طول عمر سازه برای جلوگيری از فرو ريختن آن‌ها است. 

در فصل‌های ابتدایی کتاب، مخاطبان با موضوعاتی چون اعضای خمشی قاب‌های خمشی ويژه، اعضای قاب‌های خمشی ويژه تحت بارهای خمشی و محوری، گره‌های قاب‌های خمشی ويژه، تير‌های كوپله و ديوار‌های سازه‌ای بتن مسلح ويژه و ضوابط طراحی برای برش در قاب‌های با شكل‌پذيری زياد آشنا می‌شوند. 

بخش پایانی کتاب به بیانی کامل و جامع به اعضايی از قاب‌های با شكل‌پذيری زياد كه برای تحمل نيروهای زلزله طراحی نمی‌شوند، اعضای تحت خمش در قاب‌های با شكل‌پذيری متوسط، اعضای تحت فشار و خمش در قاب‌های با شكل‌پذيری متوسط، ديوارهای سازه‌ای، ديافراگم‌ها و خرپاها در قاب‌های با شكل‌پذيری متوسط، اتصال‌های تير به ستون در قاب‌های با شكل‌پذيری متوسط و ضوابط طراحی برای برش در قاب‌های با شكل‌پذيری متوسط پرداخته است. 

مولفان در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته‌اند: «بررسی زلزله‌های اخير مانند زلزله رودبار، منجيل، بم به وضوح آسيب‌پذيری لرزه‌ای ساختمان‌ها را نمايان ساخته است. در بسياری از موارد، علت اصلی خرابی‌ها عدم درک صحيح از آيين‌نامه‌ها و اجرای نامناسب جزييات اجرايی مربوط به سازه‌ها تشخيص داده شده است.»
 
کتاب «جزييات آرماتورگذاری لرزه‌ای در مناطق زلزله‌خيز طبق ACI 318-11 و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 180 صفحه، به بهای 11 هزار تومان به همت انتشارات علم عمران به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری