تالیفات علمی و صنعتی، خروجی کاربردی ندارند

  تالیفات علمی و صنعتی، خروجی کاربردی ندارند

فیروز اردشیریان، در سومین روز از دومین دوره «هفته ترویج علم» با اشاره به تجاری‌سازی فناوری در کشور گفت: راهکار‌های فراوانی برای دستیابی به فناوری بومی در کشور وجود دارد اما متاسفانه بیشتر پژوهش‌هایی که در کشور انجام می‌شوند، آثار و تالیفاتی هستند که خروجی کاربردی ندارند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کارآفرین حوزه صنعت گاز و نفت، به عنوان سخنران این مراسم عنوان کرد: متاسفانه تمام بودجه‌های پژوهشکده‌ها تنها در حد تالیف کتاب باقی می‌ماند و از پله پژوهش که اولین گام در عرصه صنعت است و ایده اقدامات محسوب می‌شود بالاتر نمی‌رود و ماهیتی درجا و تکراری پیدا کرده است. 

وی که صاحب چندین مقاله علمی در حوزه صنعت است، در ادامه گفت: همکاری متولیان صنعت و مهندسان با پژوهشگران و نویسندگان می‌تواند راهکار مناسبی برای کاربردی‌ کردن تالیفات باشد تا از خاک خوردن آن‌ها در گوشه کتابخانه‌ها جلوگیری شود. امروزه پژوهشگران ایده‌های خود را در کتاب‌هایشان پیاده کرده و مهندسان نیز در پروژ‌ها، ایده‌های خود را عملی می‌کنند و همین امر یکی از آسیب‌های جدی در راه موفق نبودن کشور در بومی‌سازی فناوری است.

اردشیریان افزود: حدود یکصد سال از پیدایش نفت و صنعت نفت در کشور می‌گذرد اما تا به امروز به فکر بومی‌سازی این صنعت در کشور نبوده‌ایم که ریشه این اقدام در نبود تعامل سازنده بین پژوهشگران و مولفان این بخش با مهندسان است.

این سخنران، با بیان ‌این‌که مهندسان و متولیان صنعت تنها افرادی هستند که می‌توانند کار نظری نویسندگان در کتاب‌ها را ادامه دهند و آن‌ها را کاربردی کنند، اظهار کرد: صنعتکاران و مسوولان باید ریسک سرمایه‌گذاری  روی ایده‌های نویسندگان را بپذیرند و آن‌ها را عملی کنند.

اردشیریان، در ادامه سخنانش درباره استفاده از فرصت تحریم برای بومی‌سازی صنعت و فناوری، بیان کرد: تا زمانی‌که ایران می‌توانست نفت را به قیمت مناسب بفروشد، به فکر بومی‌سازی فناوری نبود اما وجود تحریم‌ها می‌تواند خلاقیت و سرمایه‌گذاری بر  ایده‌های پژوهشگران را افزایش دهد تا از انزوا و بدون مصرف ماندن آن‌ها در کتابخانه‌ها جلوگیری شود.

وی با تاکید بر لزوم اعتماد متولیان و مسوولان به تالیفات پژوهشگران، افزود: اعتماد و ریسک سرمایه‌گذاری بر تالیفات و همچنین پایان‌نامه‌های دانشجویان، امید نظریه‌پردازی در میان این قشر را افزایش می‌دهد و تعامل بین مهندسان و نویسندگان می‌تواند در کاربردی شدن تالیفات و بومی‌سازی فناوری مثمرثمر باشد.

این کارآفرین حوزه صنعت ادامه داد: تا وقتی این تعامل بین صنعتگران و نویسندگان به وجود نیاید، باید فناوری در حوزه صنعت را از کشور‌های خارجی خریداری کنیم و خلاقیت را از یاد ببریم، در حالی‌که بخش دولتی بهترین گزینه برای ایجاد تعامل بین پژوهشگران و صنعتکاران است زیرا  بخش خصوصی با سلیقه شخصی در این راه فعالیت می‌کند.
 
این پژوهشگر، در پایان توسعه فناوری را برای ایجاد محیطی پویا برای فناوری و تجاری‌سازی آن مهم ارزیابی کرد و گفت: تاثیرات صنعت بر محیط‌ زیست را نمی‌توان نادیده گرفت، به همین دلیل برای ایجاد این محیط پویا در صنعت بایستی راهکارهای لازم مانند ساخت کاتالیست‌ها برای حفظ محیط زیست در دستور کار قرارگیرد که در این راستا چند سالی است که ایران به ساخت کاتالیست‌ها در کشور اقدام کرده است.

فیروز اردشیریان، جزو اولین فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف است. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در رشته کنترل اتوماتیک از دانشگاه منچستر انگلیس دریافت کرده است.

وی به عنوان کارآفرین صنعت نفت و گاز در کشور فعالیت می‌کند و چهار مقاله علمی نیز در میز‌گردها و همایش‌های ملی و بین‌المللی ارایه کرده است که از آن جمله می‌توان به مقاله «توسعه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در سازمان‌های مهندسی کشور» اشاره کرد.

در سومین روز از دومین دوره هفته ترویج علم ایران، گردهمایی فعالان حوزه‌های مختلف صنعت در برج میلاد برگزار شد.
 
دومین دوره هفته ترویج علم، از 4 تا 9 آبان‌ماه به همت انجمن ترویج علم ایران در حال برگزاری است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری