تالیفات در زمینه تولید برق از نیروگاه هسته‌ای، کافی نیست

  تالیفات در زمینه تولید برق از نیروگاه هسته‌ای، کافی نیست

حسین مهریان، رییس انجمن بهره‌‌وری صنعت برق ایران در حاشیه دومین دوره برگزاری هفته ترویج علم با اشاره به تاسیس نیروگاه اتمی بوشهر به‌عنوان نخستین نیروگاه در زمینه تامین برق گفت: تالیفات پژوهشگران و متخصصان این نیروگاه در زمینه تولید برق از انرژی هسته‌ای، بسیار محدود و ناکافی است و جوابگوی نیاز دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه نیست.-

 مهریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: تالیفات موجود در زمینه نیروگاه‌های فسیلی و آبی به‌عنوان دو مورد از منابع تولید برق در کشور، برای استفاده دانشجویان و سایر علاقه‌مندان مباحث مهندسی برق به مراتب بیشتر از نیروگاه اتمی است.

مولف کتاب «انرژی‌ها» با بیان این‌ نکته که تالیفات هسته‌ای در کشور از قدمت چندان زیادی برخوردار نیست، افزود: تعداد تالیفات و آثار منتشر شده در مورد فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای کشور  چون نیروگاه بوشهر، به دلیل قدمت نه چندان بالای این نیروگاه‌ها، در حد مطلوب نیست. امید است با گذشت زمان و کسب تجربیات بیشتر، شاهد آثار تخصصی و کاربردی در این زمینه باشیم.

بقای کتاب در چرخه ترویج علم
نویسنده کتاب «بازرسی فنی نیروگاه‌های گازی» در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه کتاب در جامعه گفت: هرچند امروزه اطلاعات بهتر و مکانیزه‌ شده‌ای از طریق سایت‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها در اختیار علاقه‌مندان و دانشجویان قرار گرفته است، اما اثربخشی و اطمینان و همچنین در دسترس بودن کتاب‌های چاپی را ندارند.

مهریان ادامه داد: فضای مجازی،اینترنت و سایر پایگاه‌های اطلاع رسانی نمی‌تواند کتاب و نشر آن را از گردونه ترویج علم و اطلاعات خارج کند چرا که کتاب محدودیت‌های فضای مجازی را ندارد و  برای استفاده دانشجویان، علاقه‌مندان در جایگاه نخست قرار دارد.

تلاش برای صنعتی کردن تالیفات
وی، که یکی از مولفان کتاب «یکصد سال صنعت برق ایران» است، در ادامه افزود: پژوهشگاه نیرو در تلاش است تا از تالیفات انجام شده توسط متخصصان خود استفاده کاربردی کند و آن‌ها را به حالت صنعتی درآورد.

مهربان با اشاره به این‌که اعتماد به تالیفات پژوهشگران حرف اصلی را در کاربردی کردن آن‌ها می‌زند، گفت: می‌توان پروژه‌های مناسبی در کشور را با اعتماد و سرمایه‌گذاری به تالیفات و پژوهش‌های پژوهشگران آماده و مهیا کرد.

رییس انجمن بهره‌وری صنعت برق ایران، با تاکید مجدد بر تخصصی شدن تالیفات و آثار پژوهشی پژوهشگران، اظهار کرد: تالیفات باید دانشگاهی و علمی باشد و در عین حال در کنار تجارب متولیان صنایع بزرگ، امید به کاربردی شدن آن‌ها نیز وجود داشته باشد. 

حسین مهریان، دارای درجه کارشناسی مهندسی برق و دانش‌آموخته دوره کارشناسی‌ ارشد در رشته مهندسی هسته‌ای است. از وی تا کنون بیش از پنج عنوان کتاب در زمینه برق و صنایع وابسته، به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری