تالیف 592 عنوان کتاب علمی در مهر‌ماه

گزارش‌های آماری خانه کتاب در مهرماه امسال، حاکی از آن است که 592 عنوان کتاب در زمینه علوم عملی به همت نویسندگان کشور تالیف شده و 153 عنوان کتاب نیز در این حوزه از سوی مترجمان به فارسی برگردانده شده‌است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بنا به اعلام بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب، از میان پنج هزار و 408 عنوان کتاب منتشر شده در مهر‌ماه، سهم علوم عملی، 745 عنوان کتاب تالیفی و ترجمه است. بنا به این اعلام، مولفان کشور در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز 165 عنوان کتاب را تالیف و 27 عنوان را نیز ترجمه کرده‌اند.

گزارش آماری منتشر شده از سوی خانه کتاب حاکی از این است که 432 عنوان کتاب در این ماه  نخستین‌بار چاپ شده‌اند و 313 عنوان نیز تجدید چاپی هستند. در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز 99 عنوان کتاب چاپ نخست را تجربه کرده و 93 عنوان نیز تجدید چاپ شده‌اند.

نمودار مقایسه‌ای نشان می‌دهد تعداد کتاب‌های منتشر شده در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 39 عنوانی مواجه بوده‌است. همچنین آمار کتاب‌های حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز در  مدت مشابه، 16 عنوان افزایش داشته‌است.

آمار هفتگی
آمار خانه کتاب، از تصاحب جایگاه سومی کتاب‌های علوم عملی در آخرین روزهای مهرماه حکایت دارد.
بنا به این اعلام در حوزه علوم عملی، 171 عنوان کتاب منتشر شده‌است، که 133 عنوان آن حاصل پژوهش‌های مولفان ایرانی است و 38 عنوان نیز برای استفاده علاقه‌مندان به فارسی برگردانده شده‌است. درحوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز 39 عنوان به چاپ رسیده‌است که از آن میان، 34 کتاب از سوی نویسندگان کشور به رشته تحریر درآمده و 5 عنوان نیز ترجمه شده‌است.

از مجموع کتاب‌های منتشر شده در حوزه علوم عملی در آخرین روزهای مهرماه، 81 عنوان، نخستین‌بار منتشر شده و 90 عنوان تجدید چاپی بوده‌است. همچنین در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات، 18 عنوان کتاب، چاپ نخست و 21 عنوان نیز تجدید چاپی بوده‌اند.

ناشران پایتخت‌نشین  130 عنوان کتاب را در حوزه علوم عملی منتشر کرده و 41 عنوان نیز از سوی ناشران شهرستانی به بازار کتاب راه یافته است. در انتشار کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات، سهم ناشران تهرانی 36 عنوان و ناشران فعال در مراکز استان‌ها نیز تنها سه عنوان بوده‌است.

بررسی‌ شاخص‌های آماری نشان می‌دهد: کتاب «آشنایی با سنگ‌های ادراری و روش‌های پیشگیری و درمان آن‌ها» با 16 صفحه، جزو کتاب‌های دارای کمترین صفحات معرفی شده‌است.

کتاب «آموزش شیمی (3)» با قیمت 29 هزار و 500 تومان، به‌عنوان گرانترین کتاب معرفی و کتاب «پرسش‌های چهار‌گزینه‌ای شیمی (2)» با 152 نوبت چاپ، دارای بیشترین نوبت چاپ بوده‌است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری