یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی آغاز به کار کرد

  یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی آغاز به کار کرد

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی، ظهر امروز (12 آبانماه) با حضور عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عرضه 72 هزار عنوان کتاب، در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.-

رییس یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی، در حاشیه مراسم گشایش این نمایشگاه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از شرکت 17 نماینده از ناشران خارجی در این دوره خبر داد و گفت: امسال 67 هزار جلد کتاب لاتین و 55 هزار جلد کتاب به زبان عربی در دسترس علاقه‌مندان و دانشجویان قرار گرفته است.

احد رضایی عنوان کرد: در نمایشگاه امسال کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی، از میان 72 هزار عنوان کتاب ارایه شده 14 هزار عنوان کتاب در رشته فنی و مهندسی از سوی ناشران این حوزه عرضه شده‌است و  12 هزار عنوان کتاب در رشته‌های علوم پایه، هشت هزار عنوان کتاب در رشته‌های پزشکی، 24 هزار عنوان کتاب برای دانشجویان علوم انسانی، پنج هزار کتاب نیز مختص رشته هنر و باقی در بخش‌های متفرقه در اختیار دانشجویان قرار داده شده‌است.

وی ادامه داد: یکصد عنوان از کتاب‌هایی که در نمایشگاه یازدهم عرضه شده، مربوط به سال 2014، دو هزار عنوان چاپ سال 2013 و هفت هزار عنوان از این کتاب‌ها نیز در سال 2012 منتشر شده‌اند و دیگر کتاب‌های نمایشگاه در سال 2011 و پیش از آن منتشر شده‌اند.

رضایی با اشاره به این‌که کتاب‌های حاضر در نمایشگاه یازدهم با کتاب‌های نمایشگاه سال گذشته از نظر تعداد برابر است، عنوان کرد: فضای نمایشگاهی امسال نسبت به پارسال، محدودتر شده و همین عامل سبب محدودیت در ارایه کتاب‌های بیشتر در این دوره از نمایشگاه شده‌است. نمایشگاه سال گذشته در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اما هزینه و اجاره‌بهای کانون بسیار سرسام‌آور بود، به همین دلیل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران را برای برپایی نمایشگاه یازدهم انتخاب کردیم. 

وی در ادامه گفت: وضع نابسامان اقتصادی، دیگر عامل حضور محدود ناشران و تعداد کتاب‌های ارایه شده در این دوره از نمایشگاه است.

رییس یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی، با اشاره به حضور 17 ناشر که نمایندگی 400 ناشر خارجی را بر عهده دارند، افزود: کتاب‌های نمایشگاه امسال بدون محدودیت، به‌صورت ریالی و با دست‌کم 10 درصد تخفیف به متقاضیان عرضه می‌شود.

وی به تفاوت‌های موجود در امکانات چاپ و نشر کشور ما با کشورهای خارجی، اشاره کرد و گفت: وضعیت نشر کتاب در خارج از مرزهای کشور مساعدتر از وضعیت نشر در ایران است. ناشران خارجی در مسیر مناسب و هموار به چاپ کتاب اقدام می‌کنند و در برخی مواقع مولفان ایرانی نیز به ناچار کتاب‌های خود را برای چاپ به ناشران خارجی می‌سپارند.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، به همت انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از 12 تا 15 آبان‌ماه به مدت چهار روز از ساعت 9 تا 18 در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری