برپایی نمایشگاه کتاب از ملزومات جشنواره «علم تا عمل» است

  برپایی نمایشگاه کتاب از ملزومات جشنواره «علم تا عمل» است

پرویز کرمی، با اشاره به جایگاه مطلوب آثار علمی کشور در عرصه بین‌المللی، بر لزوم برپایی نمایشگاه کتابی از آثار فعالان حوزه‌های مختلف علمی در حاشیه چهارمین نمایشگاه ملی «علم تا عمل» تاکید کرد.-

پرویز کرمی،‌ مشاور معاون علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و دبیر کمیته اطلاع‌رسانی چهارمین دوره جشنواره «علم تا عمل» درباره لزوم برپایی نمایشگاه کتاب در حاشیه این جشنواره به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه علم و فناوری به طورحتم، ارایه کتاب‌های این حوزه در حاشیه جشنواره و نمایشگاهی مانند جشنواره «علم تا عمل» باید در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر نهاد‌های دولتی قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این جشنواره در سطح بین‌المللی برگزار نمی‌شود، افزود: برای برگزاری جشنواره و نمایشگاه «علم تا عمل» در سطح بین‌المللی، باید تا جایی که امکان دارد زمینه‌های رشد دستاورد‌های علمی و تکنولوژی استان‌های کشور در حوزه‌‌های مختلف را ایجاد کنیم تا افق صادرات این دانش مهیا شود. زیر سایه رشد این بخش، جشنواره «علم تا عمل» نیز می‌تواند در سطح بین‌المللی مطرح و برگزار شود.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان،‌ در ادامه درباره جایگاه کتاب‌‌های حوزه علم و فناوری در عرصه بین‌المللی، اظهار کرد:‌ کشور در حوزه‌های نانو،‌ بیوتکنولوژی،‌ سلول‌های بنیادی، هوا و فضا و انرژی‌های نو جزو برترین کشور‌های دنیا است. این در‌ حالی است که بنابر اعلام بسیاری از پایگاه‌های علمی جهان مانند «ISI» که بیشتر آن‌ها وابسته به کشور‌های غربی هستند، ایران در زمینه ارایه مقاله‌های علمی و تالیف کتاب‌های این حوزه نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار است.

کرمی، با بیان این مطلب که پیش از ورود تکنولوژی باید به تولید علم توجه داشت، عنوان کرد: عرصه علم و فناوری دارای سه مرحله تولید، ‌نشر و ترویج است و فرهنگ‌سازی در این حوزه با تولید کتاب‌ امکان‌پذیر است.

وی درباره اهداف برگزاری چهارمین جشنواره «علم تا عمل» گفت:‌ فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای توسعه و تعمیق همکاری‌های علمی و فناوری بین مراکز علمی، صنعتی و فناوری کشور و ارج نهادن به تلاش فعالان حوزه فناوری و نوآوران برتر از طریق شناسایی و معرفی دستاوردهای برتر آن‌ها که در آستانه‌ تجاری‌سازی قرار دارند، از اهداف اصلی برگزاری جشنواره «علم تا عمل» است.
  
کرمی همچنین اظهار کرد: ایجاد محیطی به منظور آشنایی و تفاهم میان عرضه‌کنندگان فناوری، نهادهای استفاده‌کننده از فناوری، سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان عرصه تجاری‌سازی، بررسی راهکارها و روش‌های جدید در راستای تسهیل فرآیند تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و فناوری کشور و ارایه دستاوردهای حاصل از فرآیند تجاری‌سازی فناوری و نوآوری، از دیگر اهداف برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل» است.

چهارمین دوره جشنواره و نمایشگاه «علم تا عمل» از 11 تا 14 آبان در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری