«روش‌های تجزیه دستگاهی در علوم زمین» منتشر شد

  «روش‌های تجزیه دستگاهی در علوم زمین» منتشر شد

کتاب «روش‌های تجزیه دستگاهی در علوم زمین» تالیف حسن میرنژاد و محمد لنکرانی، بررسی جامعی از روش‌های سنتی و نوین تجزیه دستگاهی در گرایش‌های گوناگون علوم زمین است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هدف کلی از نگارش این کتاب، بررسی جامع روش‌های سنتی و نوین تجزیه دستگاهی در گرایش‌های گوناگون علوم زمین اعم از زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، مهندسی معدن، اقیانوس‌شناسی، هواشناسی، زیست‌محیطی و جغرافیای طبیعی است.
 
با توجه به وجود نام‌ها و اصطلاحات بیگانه که به گستردگی برای دستگاه‌ها و روش‌های تجزیه‌ای مختلف به‌‌کار می‌روند، در این کتاب سعی شده‌است ضمن پرهیز از به‌کارگیری معادل‌های ثقیل و نامانوس، از معادل‌های مناسب و مصوب فارسی برای واژگان لاتین استفاده شود. 

کتاب حاضر در هشت فصل، به بیان و بررسی رده‌بندی انواع روش‌های تجزیه دستگاهی، نمونه‌برداری و آماده‌سازی نمونه، روش‌های سنتی و نوین تجزیه نمونه‌ها، روش‌های پرتوایکس، روش‌های طیف‌بینی، روش‌های طیف‌سنجی جرمی، روش‌های گرمایی و دیگر روش‌ها پرداخته است. 

نمونه‌برداری از آب، جو، رسوب، خاک، سنگ و همچنین روش‌های اصلی آماده‌سازی نمونه‌ها در آزمایشگاه تجزیه شیمیایی، تعیین میزان آهن دوظرفیتی، آب و دی‌اکسید کربن، تولید پرتو‌های ایکس، ریزکاوش الکترونی و میکروسکوپ الکترونی روبشی، طیف‌بینی اتمی و نوری، آشکارسازها و کاتدولومینسانس مهم‌ترین محورهای بحث را در کتاب حاضر  شامل می‌شوند. 

کتاب «روش‌های تجزیه دستگاهی در علوم زمین» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 304 صفحه، به قیمت 11 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری