دانشگاه‌ها، بودجه کافی برای خرید کتاب‌های خارجی ندارند

نماینده ناشران کشورهای آمریکا، انگلستان و هندوستان در ایران:

  دانشگاه‌ها، بودجه کافی برای خرید کتاب‌های خارجی ندارند

هارمو باهاسین، در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، عنوان کرد: متاسفانه بودجه‌ دانشگاه‌های کشور به‌طرز فاحشی کاهش یافته و امکان خرید کتاب‌های خارجی و لاتین را از آن‌ها سلب کرده است.

هارمو باهاسین، مدیر‌عامل شرکت سپلای (نماینده ناشران کشور‌های انگلستان، آمریکا و هندوستان) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نحوه حضور دانشگاه‌ها در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، گفت: در دور‌ه‌های گذشته دانشگاه‌های کشور با بودجه‌ای در حدود 50 میلیون تومان در نمایشگاه حاضر می‌شدند و کتاب‌های لاتین گوناگونی برای دانشگاه‌های خود خریداری می‌کردند، اما  اکنون بودجه دانشگاه‌‌ها با روند کاهشی مواجه شده و این مبلغ به پنج تا شش میلیون تومان رسیده است.

تکافوی بودجه، برای خرید کتاب فارسی
وی، که با دو هزار و 600 عنوان کتاب در این

دانشگاه‌ها با این میزان بودجه‌، تنها می‌‌توانند کتاب‌های فارسی را خریداری کنند که این امر سبب شده تا سهم ناشران خارجی در فروش کتاب به یک دهم برسد که ادامه این روند تا یکی دو سال آینده، فعالیت آن‌ها را با رکود مواجه می‌کند.

دوره از نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی حضور پیدا کرده، ادامه داد: دانشگاه‌ها با بودجه‌ای با این مبلغ، تنها می‌‌توانند کتاب‌های فارسی را برای دانشگاه‌ها خریداری کنند که این امر سبب شده تا سهم ناشران خارجی در فروش کتاب به یک دهم برسد که ادامه این روند تا یکی دو سال آینده، فعالیت آن‌ها را با رکود مواجه می‌کند.

باهاسین با اشاره به‌این‌که  کتاب‌ها به‌خصوص کتاب‌های علمی و دانشگاهی، اغلب به مدت دو تا سه سال قابل مطالعه هستند، اظهار کرد: ناشران پس از طی این مدت، باید به چاپ کتاب‌های جدید با مطالب و نظریه‌های جدید اقدام کنند و اگر کتابی از سوی ناشران و نمایندگان آن‌ها به فروش نرسد، به اجبار باید کتاب‌ها در حراجی‌ها به قیمت پایین‌تر فروخته شود.

دلار گران، وجه گمرکی بالا
این فعال حوزه نشر، در ادامه با بیان‌این‌که در نمایشگاه امسال هیچ‌گونه محدودیتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرضه کتاب اعمال نشده، گفت: محدودیت‌های این دوره بیشتر به وجه گمرکی بر می‌گردد که امسال بیشتر از سال‌های پیش بود.

باهاسین، گرانی دلار را یکی دیگر از عمده دلایل همکاری نامناسب ناشران کشور‌های انگلیس

مشکلات حمل‌ و ‌نقل و بالا رفتن دریافتی گمرک برای ترخیص کتاب‌ها، باعث شد تا نتوانیم کتاب‌های جدید برای نمایشگاه امسال خریداری کنیم.

و آمریکا دانست و افزود: مشکلات حمل ‌و ‌نقل و بالا رفتن دریافتی گمرک برای ترخیص کتاب‌ها، باعث شد تا نتوانیم کتاب‌های جدید برای نمایشگاه امسال خریداری کنیم.

مدیر‌عامل شرکت سپلای، که 15 سال سابقه فعالیت در عرصه نشر بین‌الملل دارد، اظهار کرد: در این 15 سال با ناشران مطرحی مانند اشگت در انگلیس، W.I.T و A.S.M و نیز ناشران مطرح دیگری در آمریکا در حوزه مهندسی مواد و گیاه‌شناسی در ارتباط بوده و کتاب‌های جدید آن‌ها را برای فروش به ایران وارد می‌کنیم.

وی در پایان از فعالیت 15 ناشر معتبر در هندوستان، در حوزه کتاب‌های کشاورزی خبر داد و گفت: شرکت سپلای برای نمایشگاه امسال، دو هزار و 600 عنوان کتاب برای فروش آورده که در آن بین می‌توان نام برخی از نویسنده‌های ایرانی را نیز دید که کار چاپ کتاب خود را به بنگاه‌های خارجی سپردند.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، از  12 تا 15 آبان‌ماه، در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، برپا شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری