کتاب‌های تجدید‌چاپی، نبض بازار کتاب‌های علمی را در دست گرفتند

  کتاب‌های تجدید‌چاپی، نبض بازار کتاب‌های علمی را در دست گرفتند

بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب، در گزارش منتشر شده خود در‌باره آمار چاپ و نشر در کشور، از صعود کتاب‌های علمی به جایگاه دوم در هفته نخست آبانماه (چهارم تا هشتم آبانماه) خبر داد. همچنین این گزارش حاکی از آن است که در این مدت، کتاب‌های تجدیدچاپی با 28 عنوان، نبض بازار کتاب‌های علمی را در دست گرفته‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میزان کتاب‌های منتشر شده در 12 زمینه مطالعاتی، در هفته نخست آبان، نشان از ادامه روند چاپ و نشر کتاب در کشور دارد. در این مدت، کتاب‌های رشته علوم عملی به جایگاه دومی رسیدند و کتاب‌های حوزه علوم طبیعی و ریاضیات همچنان در قعر جدول قرار داشتند.

173 عنوان کتاب در زمینه علوم عملی 
براساس این اعلام در این مدت چهار روزه، 173 عنوان کتاب در رشته علوم عملی به چاپ رسیده است که 122 عنوان از این کتاب‌ها از سوی پژوهشگران ایرانی به رشته تحریر درآمده و سهم مترجمان نیز 51 عنوان از این کتاب‌ها است. 

خانه کتاب در گزارش منتشر شده خود، از انتشار 93 عنوان کتاب چاپ اولی در حوزه علوم عملی خبر داده است. همچنین در این حوزه مطالعاتی، 80 عنوان کتاب نیز از سوی ناشران تجدید چاپ شده‌اند.

ترجمه 8 کتاب علمی
در میان آثار منتشر شده در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات، تنها 46 عنوان کتاب منتشر شده است که در آن میان کتاب‌های تجدید چاپ شده با 28 عنوان، نشان از پیشی گرفتن کتاب‌های تجدید چاپی در این مدت داشته است.

از میان کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات، 38 عنوان به قلم نویسندگان کشور تالیف شده و هشت عنوان نیز از سوی مترجمان به فارسی برگردانده شده است.

براساس این آمار، از میان تعداد کتاب‌های منتشرشده در این حوزه، 18 عنوان برای نخستین‌بار به بازار کتاب راه یافته و 28 عنوان نیز تجدید چاپ شده‌اند.

ناشران پایتخت پیشی گرفتند
ناشران فعال در مراکز استان‌ها تنها دو کتاب را در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات منتشر کرده و ناشران تهرانی نیز 44 کتاب را برای مخاطبان این حوزه راهی بازار نشر کرده‌اند.

در میان کتاب‌های علوم عملی نیز ردپای پررنگ ناشران پایتخت‌نشین در چاپ کتاب‌هایی در این حوزه با انتشار 156 عنوان کتاب دیده می‌شود و ناشران شهرستانی نیز 17 کتاب را برای بازار نخستین روزهای آبانماه به چاپ رسانده‌اند.

149 هزار تومان بهای گرانترین کتاب
عنوان گرانترین کتاب هفته نخست آبانماه با بهای 149 هزار تومان، به کتاب «مرور جامع پرستاری برای آزمون NCLEX-RN» اختصاص یافت و کتاب «راهنمای تنظیم قراداد‌های عمرانی» نیز با یکصد نسخه‌، به‌عنوان کتاب دارای کمترین شمارگان شناخته شده است.

براساس این اعلام «پرسش‌های چهار‌گزینه‌ای شیمی 2» با 156 نوبت چاپ، دارای بالاترین رکورد در این زمینه است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری