نقبی به دنیای کتاب با انتشار آثار علمی

با توجه به اهميت روزافزون تونل و فضاهای زيرزمينی و به دلایل گوناگون مانند حفاظت از محيط زيست، صرفه‌جويی در مصرف انرژی، ايمنی و كم كردن مسافت، «انجمن تونل ايران» در تيرماه 77 با مشاركت متخصصان و صاحب‌نظران اين صنعت، شروع به فعاليت کرد و درخرداد‌ماه سال 1378، به‌عنوان عضو ملی انجمن بین‌المللی تونل شناخته شد. این انجمن اکنون دارای کتابخانه‌ای با بیش از 270 عنوان کتاب و نشریه تخصصی است. انتشارات این انجمن نیز با چاپ و انتشار کتاب و نشریات علمی در حال فعالیت است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «انجمن تونل ایران» به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاء دانش فن و صنعت تونل‌سازی و فضاهای زيرزمينی و توسعه کمی و کیفی نيروهای متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشی، پژوهشی و اجرايی در زمينه‌های مربوط فعالیت می‌کند. این انجمن، بنيادی غيرانتفاعی است که در زمينه‌های علمی، پژوهشی، فنی و اجرايی فعاليت می‌کند. 

ايجاد و تحکيم روابط علمی و تحقيقاتی و فنی در سطح ملی و بين‌المللی بين محققان و متخصصانی که به‌گونه‌ای با صنعت تونل‌سازی مرتبط باشند، همکاری با نهادهای اجرايی، علمی و پژوهشی در زمينه ارزيابی و بازنگری طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به موضوع فعاليت انجمن، ترغيب و تشويق پژوهشگران و مجريان و دست‌اندرکاران در صنعت تونل‌سازی، ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی و فنی، تشکيل گردهمايی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بين‌المللی و همچنین انتشار کتاب و نشريات علمی و تخصصی، از مهم‌ترین اهداف تشکیل این مرکز علمی-‌تحقیقاتی است.

گروه‌های علمی و کميته‌های اجرايی «‌انجمن تونل ایران» 
گروه‌های تخصصی، کميته آموزش و پژوهش، کميته انتشارات، کميته آمار و اطلاعات، کميته پذيرش و روابط عمومی و کميته گردهمايی‌های علمی از  شاخه‌های تخصصی فعال این انجمن هستند که براساس شرح وظايفی که از سوی هيات مديره تعيين می‌شود، به فعاليت می‌پردازند.

کتابخانه «انجمن تونل ایران»
در این کتابخانه مجموعه‌ای از نشریات و کتاب‌های داخلی و خارجی در زمینه تونل‌سازی و رشته‌های مرتبط چون مهندسی معدن، مهندسی عمران، مکانیک سنگ و مکانیک خاک جمع آوری شده است. مجموعه مقالات مربوط به کنفرانس‌های متعدد ملی و بین‌المللی نیز در این کتابخانه موجود است. 

از  کتاب‌های تخصصی موجود در کتابخانه «‌انجمن تونل ایران» می‌توان به آبكشی و آبرسانی در معادن، آزمايش‌های مكانيک سنگ، اصول مهندسی زلزله، برنامه‌ريزی و ساختارهای شهری، زمين‌شناسی مهندسی و ژئوتكنيک، ساخت شهر و معماری در اقليم گرم و خشک ايران، مصالح‌شناسی، مهندسی ترابری-‌اصول، برنامه‌ريزی و مدل‌سازی حمل و نقل، تاندون و مونوبار، دانش فنی و اجرايی، تونل‌سازی در سنگ‌های مچاله شونده، واژه‌نامه فنی تونل، مديريت تجهيز کارگاه و فناوری‌های ساخت اشاره کرد. 

انتشارات «انجمن تونل ایران» 
به‌منظور ایجاد بستری مناسب برای تبادل و انتقال تجربیات متخصصان و کارشناسان صنعت تونل «انجمن تونل ایران» علاوه بر چاپ و همکاری در انتشار کتاب‌های تخصصی، با چاپ نشریه تونل، اقدام به انتشار اخبار و اطلاعات صنعت تونل، ارایه مقالات علمی و کاربردی و معرفی پروژه‌های تونل کرده و امکان طرح مشکلات موجود در صنعت تونل و نظرخواهی از اعضای انجمن تونل را فراهم می‌آورد. این انجمن همچنین با همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود، نشریه علمی-پژوهشی «مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی» را راه‌اندازی کرده است.

سمینارها و همایش‌های «انجمن تونل ایران»
از دیگر فعالیت‌های این انجمن، برگزاری سمینارهای ماهانه است که در آن‌ها مباحث مختلف علمی، تجربی و اجرایی مفیدی در ارتباط با صنعت تونل مطرح می‌شود. این سمینارها امکان تبادل اطلاعات و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و مطرح شدن نظر متخصصان را فراهم می‌کند. اعضای گروه‌های کاری انجمن و دست‌اندرکاران صنعت تونل از این طریق تجربیات و دانش فنی خود را در اختیار سایر اعضا و علاقه‌مندان می‌گذارند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری