غفاری؛ نخستین دانشمند ایرانی ناسا

آشنایی با نویسنده کتاب «روش هودوگراف در دینامیک گاز»

ابوالقاسم غفاری، نخستین دانشمند ایرانی ناسا، که هفته گذشته پس از عمری فعالیت علمی و پژوهشی در سن 106 سالگی درگذشت، افزون‌ بر انتشار بیش از ۵۰ مقاله علمی با موضوع ریاضیات محض و کاربردی در آمریکا، انگلیس، فرانسه و ایران، دو کتاب درسی و همچنین کتاب «روش هودوگراف در دینامیک گاز» را از خود به یادگار گذاشته است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پروفسور ابوالقاسم غفاری، دانشمند ایرانی فعال در سازمان فضایی ملی ایالات متحده آمریکا (ناسا)، سال 1286 هجری شمسی، مصادف با 1907 میلادی در حوالی میدان بهارستان تهران به دنیا آمد. 

وی تحصیلات مقدماتی را در مدرسه «دارالفنون» که یادگاری از شهید تاریخ ایران، امیرکبیر است، به پایان رساند و سپس به نانس فرانسه عزیمت کرد و در رشته‌های ستاره‌شناسی و آنالیز عالی ریاضیات دیپلم گرفت. وی پس از طی مدارج علمی، مدرک دکترای خود را در رشته «ریاضیات فیزیک» از دانشگاه سوربن فرانسه اخذ کرد.

غفاری پس از بازگشت به ایران،‌ به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران درآمد. وی پس از این به دعوت دانشگاه سلطنتی لندن مدتی را در آنجا گذرانده و مدرک دکترای «تصحیح فاکتورهای سرعت و روش هودوگراف در دینامیک گازی» را از آن‌جا دریافت کرد. 

وی در حالی‌که در دانشگاه‌های لندن و آکسفورد، به حل مسایل پیچیده فیزیک مشغول بود، همزمان «نسبیت» را نیز در دانشگاه آکسفورد نزد پروفسور «میلن» فرا گرفت. 

این دانشمند برجسته، در سال‌های

این دانشمند برجسته، در سال‌های 1430 و 1341، با پروفسور «آلبرت ‌انیشتین» در پژوهشی در رابطه با نظریه «وحدت میدان‌ها» فعالیت‌ کرد و همزمان با پروفسور «مورس» و پروفسور «لفچز» در رابطه با معادلات دیفرانسیل در ابعاد بزرگ همکاری کرد.

1430 و 1341، با پروفسور «آلبرت ‌انیشتین» در پژوهشی در رابطه با نظریه «وحدت میدان‌ها» فعالیت‌ کرد و همزمان با پروفسور «مورس» و پروفسور «لفچز» درباره معادلات دیفرانسیل در ابعاد بزرگ همکاری کرد. 

پروفسور ابوالقاسم غفاری، از 1337 تا 1341 در دانشگاه واشنگتن به تدریس معادلات دیفرانسیل پرداخت. در سال 1341 بار دیگر به ایران بازگشت و به تدریس معادلات دیفرانسیل در دانشگاه تهران پرداخت. 

وی در سال 1343، به‌عنوان دانشمند هوا‌فضا به پایگاه فضایی «گودارد» ناسا نقل مکان کرد. پس از آن، به پروژه عظیم «آپولو» پیوست و به انجام محاسبات مربوط به مسیر انتقال کپسول حامل انسان به مدار ماه پرداخت. 

این دانشمند ایرانی، در سال 1351 از ناسا بازنشسته شد و تحقیقات خود را در زمینه «دینامیک‌های ستاره‌ای و کنترل ماموریت‌های بین‌سیاره‌ای» ادامه داد. 

پروفسور غفاری، در سال ۲۰۰۵، جایزه پژوهشگر ممتاز را از انجمن استادان و پژوهشگران میراث ایران (APSIH) در UCLA دریافت کرد. در سال ۲۰۰۷، موفق به اخذ تقدیرنامه از شهردار سابق «بورلی هیلز» و سفیر کنونی حسن نیت «جیمی دلشاد» به پاس یک عمر دستاوردهایش شد.

از سوابق اجرایی وی می‌توان به عضویت در کمیسیون ملی ایران در یونسکو، آکادمی علوم نیویورک، فرهنگستان علوم واشنگتن، انجمن آمریکایی پیشبرد علوم، انجمن ریاضی لندن، جامعه ریاضی آمریکا، انجمن ریاضی آمریکا و انجمن نجوم آمریکا اشاره کرد. 

پروفسور ابوالقاسم غفاری، شامگاه سه‌شنبه (14 آبانماه)، در سن 106 سالگی، در ایالات متحده آمریکا، روی در نقاب خاک کشید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری