نگاهی بر تحلیل پوششی داده‌ها در یک کتاب

کتاب «تحلیل پوششی داده‌ها؛ مدلها و کاربردها» به قلم ویلیام کوپر، لورنس سیفورد و کورا تن که به همت سید‌علی میرحسنی به فارسی ترجمه شده، از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تحلیل پوششی داده‌ها؛ مدلها و کاربردها» در 9 فصل تدوین شده که پنج فصل نخست این کتاب  برای خوانندگانی که نیاز با آشنایی مقدماتی با DEA دارند، مناسب است.
 
مطالب این فصل‌ها علاوه بر انواع مدل‌ها و کاربردهای آن‌ها، انواع مختلف کارایی از «تکنیکی» تا «ترکیبی» و ناکارایی‌های «بازده به مقیاس» را پوشش می‌دهند. در این کتاب به این موضوعات به نحوی پرداخته شده است که به حداقل مفروضات و اطلاعات نیاز باشد.

نویسندگان کتاب در تشریح مباحث مطرح شده در پنج فصل نخست کتاب، نوشته‌اند : «یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال معمول‌ترین روش‌های اندازه‌گیری کارایی، استفاده از نسبت‌ها است. این نسبت‌ها در زمینه‌های مختلف مالی، اقتصادی و صنعتی به‌کار گرفته می‌شوند. در صورتی‌که کارایی به‌عنوان نسبتی از خروجی‌ها به ورودی‌ها تعریف شود، محاسبه و تحلیل آن برای واحدهای تک‌ورودی و تک‌خروجی آسان خواهد بود اما در اکثر مسایل دنیای واقعی با واحدهایی با چندین ورودی و خروجی روبه‌رو بوده و در نتیجه نیازمند روش‌هایی هستیم که با ترکیب ورودی‌ها و خروجی‌ها به‌صورت یک شاخص واحد، به معیار مناسبی جهت سنجش کارایی دست یابیم.» 

بخش پایانی کتاب نیز به بیان و بررسی متغیرهای غیراختیاری، متغیرهای رسته‌ای، برنامه‌ریزی چند‌معیاره و همچنین به تحقیقات جاری در خصوص ارتباط DEADEA و سایر روش‌ها اشاره دارد.

کتاب «تحلیل پوششی داده‌ها؛ مدلها و کاربردها» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 588 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری