«اختلالات خواب و فعالیت‌های شغلی» خواندنی شد

  «اختلالات خواب و فعالیت‌های شغلی» خواندنی شد

«اختلالات خواب و فعالیت‌های شغلی» عنوان کتابی است به قلم خسرو صادق‌نیت و امید امینیان که به معرفی مهمترین اختلالات خواب و اثرات متقابل شغل و اختلالات خواب می‌پردازد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر خسرو صادق‌نیت، مدرس دانشگاه و یکی از مولفان این کتاب، در تبیین موضوع کتاب حاضر، عنوان کرد: خواب یکی از نیازهای حیاتی انسان است که در حدود یک‌سوم عمر انسان را به خود اختصاص می‌دهد و هرگونه اختلال، بیماری یا کمبود در خواب می‌تواند اثرات مستقیمی بر روی بیداری و فعالیت‌های فرد داشته باشد.

این فلوشیپ طب خواب، افزود: مواجهات شغلی همچون مواجهه با عوامل شیمیایی، به‌ویژه حلال‌ها، فلزات سنگین و به‌خصوص استرس‌های شغلی نیز می‌توانند اثرات نامطلوبی بر روی کیفیت و کمیت خواب افراد به‌جا بگذارند.

صادق‌نیت، در معرفی کتاب «اختلالات خواب و فعالیت‌های شغلی» گفت: این کتاب در 13 فصل تدوین شده که در فصل نخست آن، خواب طبیعی، مراحل آن و نوروفیزیولوژی خواب مورد بررسی قرار گرفته‌است. در فصل دوم نیز، ریتم سیرکادین به‌عنوان یکی از فاکتورهای اثربخش در تنظیم خواب و بیداری و اختلالات حاصل در این مولفه، بررسی شده‌است.

وی افزود: فصل سوم کتاب با عنوان «خواب‌آلودگی» به اپیدمیولوژی خواب‌آلودگی و علل خواب‌آلودگی و همچنین روش‌های سنجش خواب‌آلودگی، محدودیت‌ها و توصیه‌های شغلی پرداخته‌است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، در معرفی دیگر فصل‌های این کتاب عنوان کرد: بی‌خوابی، بررسی و طبقه‌بندی این اختلال، مراحل تشخیص بی‌خوابی، نحوه درمان این اختلال و همچنین تاثیر شیفت‌کاری بر خواب، مهمترین مباحثی هستند که مخاطبان با مطالعه فصل‌های چهارم و پنجم کتاب با آن‌ها آشنا می‌شوند.

«اختلالات تنفسی حین خواب» عنوان فصل ششم کتاب است که صادق‌نیت در تشریح این فصل از کتاب گفت: در این فصل سن، جنس، نژاد، سابقه خانوادگی، سیگارکشیدن و مصرف الکل به‌عنوان عوامل تاثیر‌گذار بر خواب، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

این نویسنده در ادامه معرفی کتاب «اختلالات خواب و فعالیت‌های شغلی»  اظهار کرد: «نارکولپسی» عنوان فصل هفتم است که به تبیین علایم بالینی، توصیه‌ها، محدودیت‌های شغلی، تشخیص‌های افتراقی و درمان‌های رایج اختصاص دارد.

به گفته صادق‌نیت، مفاهیمی همچون پاراسومینا، ریتم‌های بیولوژیک، ملاتونین و خواب و سالمندی، مهمترین موضوعاتی هستند که در فصل‌های نهم تا یازدهم کتاب تشریح شده‌اند. در دو فصل پایانی کتاب نیز، به پلی سومنوگرافی و سایر روش‌های تشخیصی اشاره شده‌است. 

کتاب «اختلالات خواب و فعالیت‌های شغلی» با شمارگان یکهزار نسخه در 400 صفحه، به قیمت 29 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات طبیب منتشر شده‌است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری