سفر در تونل زمان؛ از فیزیک نظری تا فیزیک تجربی

  سفر در تونل زمان؛ از فیزیک نظری تا فیزیک تجربی

الکترودینامیک، شاخه‌ای از علم فیزیک است که مبانی نظری آن بیش از یک‌صد سال پیش از سوی ماکسول بنیان گذاشته شد و هرتز نیز 110 سال پیش مبانی تجربی آن‌را پایه‌ریزی کرد. کتاب «الکترودینامیک کلاسیک» نشان‌دهنده بازه زمانی تغییرات بین مبانی نظری و تجربی این علم است. این کتاب 36 سال پیش از سوی جان دیوید جکسون تالیف شده و دومین ویراست آن نیز 23 سال پیش منتشر شده است.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- ویراست سوم کتاب «الکترودینامیک کلاسیک» پس از 23 سال منتشر شد. نویسنده در ویرایش سوم این کتاب سعی کرده است بدون افزایش قابل توجه در حجم، برخی عناوین ویرایش دوم را از آن حذف کرده و مطالب جدیدی را در آن بگنجاند. فیزیک پلاسما عمده مطلبی است که در ویرایش اخیر، حذف شده است.

به یاد یک فیزیکدان
جکسون در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته: «من و اد پورسل با هم عهد کرده بودیم تا در استفاده از واحد‌های گاوسی یکدیگر را حمایت کنیم. اکنون من با در نظر گرفتن واحد‌های Si به او خیانت کرده‌ام اما ویرایش سوم کتاب را به یاد او نوشتم. چراکه اد پورسل، فیزیکدانی

جکسون در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته: «من و اد پورسل با هم عهد کرده بودیم تا در استفاده از واحد‌های گاوسی یکدیگر را حمایت کنیم. اکنون من با در نظر گرفتن واحد‌های Si به او خیانت کرده‌ام اما ویرایش سوم کتاب را به یاد او نوشتم. چراکه اد پورسل، فیزیکدانی اعجاب‌انگیز با فهمی عمیق، معلمی بزرگ و مردی جالب بود.»

اعجاب‌انگیز با فهمی عمیق، معلمی بزرگ و مردی جالب بود.» 

کتابی برای خلاقیت
امروزه استفاده از تکنولوژی و فضاهای مجازی دانشجویان را در حل مسایل مختلف از جمله فیزیک کمک می‌کند. نویسنده این کتاب نیز با در نظر داشتن و اشراف به این موضوع، بخش‌های جدیدی را به این کتاب افزوده است تا تکنیک‌هایی را درباره حل مسایل الکتروستاتیک و مگنتوستاتیک و برخی از مسایل ساده در اختیار خوانندگان قرار دهد.

به نظر می‌رسد هدف نویسنده از افزودن این بخش‌ها این است که در نظر دارد استفاده صرف از نرم‌افزارهای آماده را  بین دانشجویان کم  و خلاقیت و استفاده منطقی از نرم‌افزار‌های مربوط به این علم را در بین آن‌ها ترویج کند.

در ویرایش سوم این کتاب، نویسنده سعی کرده است عناوین و فصل‌های کتاب را بازآرایی کند. به‌عنوان مثال، در این ویرایش قانون فارادی و میدان‌های شبه-‌استاتیک در فصل پنجم قرار گرفته تا مباحث کتاب به نحو منطقی‌تری دنبال شود. اصول مربوط به فیبرهای اپتیکی و موج‌برهای دی‌الکتریک نیز در قالب دو بخش، در فصل هشتم گنجانده شده است.

تغییراتی کوچک اما سراسری
در این کتاب تغییرات کوچک اما سراسری اتفاق افتاده است که از جمله این تغییرات می‌توان به افزودن 110 مساله جدید به متن کتاب اشاره کرد.

کتاب حاضر با بررسی الکتروستاتیک‌ها آغاز می‌شود.

در ویرایش سوم این کتاب، نویسنده سعی کرده است تا عناوین و فصل‌های کتاب را بازآرایی کند. به‌عنوان مثال، در این ویرایش قانون فارادی و میدان‌های شبه-‌استاتیک در فصل پنجم قرار گرفته تا مباحث کتاب به نحو منطقی‌تری دنبال شود

6 فصل نخست به نظریه «الکترومغناطیس» ماکسول اختصاص یافته است و عمده ابزارهای ضروری نیز در این زمینه نیز در فصل‌های دوم و سوم به تفصیل بررسی شده‌اند.

فصل‌های هفتم تا نهم کتاب نیز پدیده‌های الکترومغناطیسی متعددی را توضیح می‌دهد که به‌طور عمده از جنس پدیده‌های ماکروسکوپیک هستند. نویسنده در فصل نهم نظریه اصلاح شده از پراش را ارایه کرده است که به جای وابستگی به قضایای گرین نرده‌ای، بر قضایای گرین برداری مبتنی است.

واحد‌های گاوسی از جمله فصل‌‌های مهم این کتاب است که در ویرایش سوم حفظ شده تا الکترودینامیک نسبیتی را بهتر به خوانندگان بیاموزد.
مبحث مربوط به واحدهای SI که تقریبا تمامی کتاب‌های دوره کارشناسی فیزیک را به خود اختصاص می‌دهند، در این کتاب نیز 10 فصل را به خود اختصاص داده‌ است. 

دانشجوی کارشناسی ارشد با مطالعه این کتاب که برای دانشجویان کارشناسی تالیف شده است، می‌تواند به نظر جامعی درباره فیزیک و رشته مورد تحصیل خود دست یابد.

کتاب «الکترودینامیک کلاسیک» باشمارگان یک‌هزار نسخه در 616 صفحه، به بهای 21 هزار تومان از سوی نشر نیاز دانش به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری