نگاهی به «موسسه تحقیقات برنج کشور» از دریچه علم

  نگاهی به «موسسه تحقیقات برنج کشور» از دریچه علم

«موسسه تحقیقات برنج کشور» از زمان شروع فعالیت خود در سال 1339 تاکنون، 2 عنوان کتاب علمی و 23 عنوان نشریه تخصصی، به چاپ رسانده است. ارایه بیش از 20 مقاله علمی و پژوهشی در همایش‌های ملی و بین‌المللی و ثبت 12 اختراع در زمینه‌های مرتبط با تحقیقات برنج، از دیگر فعالیت‌های علمی این موسسه پژوهشی از بدو تاسیس تاکنون است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- «موسسه تحقیقات برنج کشور» تاکنون دو کتاب با عنوان‌های «فناوری برنج هيبريد (نياز امروز-ضرورت فردا)» و «عوامل ايجاد خسارت در مزارع برنج همراه با توصيه‌های فنی» را منتشر کرده است.

همچنین ارایه 20 عنوان مقاله علمی در همایش‌های داخلی و خارجی، چاپ 17 مقاله پژوهشی در نشریات خارجی و چاپ بیش از 23 عنوان نشریه در زمینه‌های خاک و آب، فنی و مهندسی و برنج از دیگر فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی است.

تهیه، تصویب و انجام پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی و بنیادی در زمینه‌های مختلف تولید و فراوری برنج، انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با موسسات و مراکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی داخل و خارج از کشور، تبادل اطلاعات علمی و يافته‌های تحقیقاتی، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، انتشار نتایج طرح‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی به‌صورت نشریات و دستورالعمل‌های فنی ترویجی و گزارش‌های علمی، از مهم‌ترین فعالیت‌های «موسسه تحقیقات برنج کشور» است.

این مرکز تحقیقاتی، همکاری با دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی داخل و خارج کشور و تبادل اطلاعات علمی، تحقیقاتی، هدایت، برنامه‌ریزی، تصویب، انجام و نظارت بر تحقیقات کاربردی و بنیادی در زمینه‌های مختلف تولید، فرآوری و صنعت برنج کشور را نیز به‌عنوان اهداف پژوهشی خود در دستور کار دارد. 

تاریخچه «موسسه تحقیقات برنج کشور»
«موسسه تحقیقات برنج کشور» با جمع‌آوری ارقام بومی برنج و ثبت مشخصات آن‌ها با هدف تهیه لاین‌های خالص از طریق روش‌های گزینش توده‌ای و انفرادی، از سال 1339 در گیلان و 1342 در مازندران آغاز به کار کرد. با ورود ارقام خارجی به ایران در سال 1342 و شروع دورگ‌گیری، تحقیقات برنج وارد مرحله جدیدی شد. در سال 1370 بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی به منظور انسجام بخشیدن به فعالیت‌های مرتبط با امور مهندسی در زراعت برنج شامل مکانیزاسیون مدیریت آبیاری صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات، تاسیس شد. 

این مرکز تحقیقاتی، در سال 1373 به‌طور رسمی شروع به کار کرد. این موسسه دارای پنج بخش اصلی شامل اصلاح و تهیه بذر خاک و آب، گیاه‌پزشکی، فنی-‌مهندسی، کشاورزی و خدمات فنی و تحقیقاتی است. «موسسه تحقیقات برنج کشور» در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی، قرارداد مشترکی را با موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج واقع در فیلیپین، منعقد کرده است. 

نوع‌آوری و اختراعات 
 ماشين رديف‌كار بادام زمينی تيلری، دستگاه اندازه‌گيری زاويه استقرار محصولات كشاورزی با مكانيزم الكترومكانيكی، كود آلی (گياهی) به ‌نام آزو كمپوست، كود آلی (گياهی) به‌ نام رايس كمپوست، شناور جمع‌آوری سرخس آزولا و زباله‌های شناور، دستگاه درجه‌بندی بذر برنج و سيستم رايانه‌ای تمام اتوماتيک اندازه‌گيری هدايت هيدروليكی اشباع خاک به روش بارافتان، از مهم‌ترین نوآوری‌ها و اختراعات به ثبت رسیده از سوی محققان «موسسه تحقیقات برنج کشور» است. 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری