طب سوزنی، در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها موثر است

  طب سوزنی، در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها موثر است

عباس انصاری، در تبیین مزایای طب سوزنی، اظهار کرد: طب سوزنی در مقایسه با دارو‌درمانی، عوارضی ندارد در حالی‌که، برای تمامی داروها عوارضی وجود دارد و دارویی که در یک فرد درمان‌کننده است، در فرد دیگری می‌تواند زیانبار باشد. طب سوزنی، علاوه بر درمان بیماری‌ها، در پیشگیری از تمامی بیماری‌ها نیز موثر است.

دکتر عباس انصاری، فارغ‌التحصیل طب سوزنی از CBIATC چین و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران، که به‌تازگی کتاب‌های «اطلس رنگی نقاط طب سوزنی» و«بادکش‌درمانی در طب چینی (حجامت خشک) به زبان ساده» از وی منتشر شده است، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: پس از چند دهه تحقیق و بررسی روی کارکرد سیستم عصبی، هنوز میزان آگاهی ما اندک است، به‌ویژه در ارتباط با طب سوزنی که از راه سیستم عصبی بر روی بیماری‌های مختلفی با مکانیسم‌های گوناگون، تاثیر می‌گذارد. 

نویسنده کتاب «اطلس رنگی نقاط طب سوزنی» در معرفی کوتاهی از این شاخه علم پزشکی، عنوان کرد: در حدود پنج هزار سال است که طب سوزنی در درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و شواهد حاکی از آن است که زادگاه آن کشور چین بوده است. طب سوزنی، از راه فرو بردن سوزن‌هایی به نقاط خاصی از بدن و تحریک این نقاط، باعث درمان بیماری می‌شود. 

وی افزود: طب سوزنی معتقد است که جریان انرژی در مدارهای خاصی در کل بدن انتشار می‌یابد و اختلال در این جریان انرژی، موجب اشکال در عملکرد اعضا و در نهایت بروز بیماری می‌شود. براساس این مکتب، سوزن زدن به نقاط خاص، جریان انرژی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند سلامتی را به فرد باز‌گرداند و یا درد را کنترل کند.

شناخت نقاط طب سوزنی، لازمه اثربخشی این روش
این متخصص طب سوزنی، با بیان این نکته که، طب سوزنی از جمله روش‌هایی است که به انسان به چشم مجموعه‌ای به‌هم پیوسته و جدانشدنی می‌‌نگرد، گفت: شناخت نقاط طب سوزنی، پایه و اساس درمان

شناخت نقاط طب سوزنی، پایه و اساس درمان در این شاخه از پزشکی است. چنانچه مکان دقیق این نقاط در درمان از راه طب سوزنی رعایت نشود، اثربخشی آن کاهش یافته و درمان به‌طور کامل صورت نمی‌گیرد.

در این شاخه از پزشکی است. چنانچه مکان دقیق این نقاط در درمان از راه طب سوزنی رعایت نشود، اثربخشی آن کاهش یافته و درمان به‌طور کامل صورت نمی‌گیرد. تالیف کتاب حاضر نیز در این راستا صورت گرفته است. 

صاحب نخستین اطلس رنگی نقاط طب سوزنی در ایران، در این زمینه یادآور شد: این شاخه از طب از چند دهه قبل در سراسر جهان گسترش یافته و نه تنها به‌عنوان داروی بیهوشی در بسیاری از عمل‌های جراحی، بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌هایی که در برابر طب کلاسیک مقاوم هستند، موثر است. 

توسعه سطح سلامت جوامع، هدف همه مکاتب پزشکی
این عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران، در ادامه در تشریح وجود تعارضاتی در بین مکاتب مختلف پزشکی در زمینه روش‌های درمان، اظهار کرد: هدف همه مکاتب و روش‌های مختلف پزشکی اعم از طب کلاسیک و طب سنتی با شاخه‌هایی چون طب سوزنی، بادکش ‌درمانی، هومیوپاتی، دعادرمانی، هیپنوتیزم و مراقبه، حفظ سلامتی جامعه و درمان دردمندان است. در این میان، روش موثر‌تر و با عارضه جانبی و هزینه کمتر و همخوان با فرهنگ ملی یک کشور، روش برتر خواهد بود. 

وی افزود: امروزه اندیشمندان بزرگ جهان پزشکی به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ روش مطلقی برای درمان تمامی بیماری‌ها وجود ندارد و لازم است که رهروان تمامی مکاتب پزشکی، به دور از تعصب و اختلاف، آگاهی خود را از مکاتب دیگر بالا برده و با توجه به معیارهای موجود، توسعه سطح سلامت و درمان جوامع را وجهه همت خود قرار دهند. 

انصاری در معرفی مختصری از کتاب «اطلس رنگی نقاط طب سوزنی» بیان کرد: مطالب این کتاب، از 5 کتاب علمی و مرجع در این زمینه جمع‌آوری شده است. کتاب با مقدمه‌ای از طب سوزنی در چهار بخش آغاز می‌شود و در ادامه در 14 قسمت به انضمام فصل نقاط اضافی شایع، محل دقیق نقاط طب سوزنی را همراه با تصاویر مشخص می‌کند. 

این نویسنده، در بیان هدف انتشار این کتاب‌ها به ایبنا گفت: این کتاب و همچنین کتاب «بادکش‌درمانی در طب چینی» با این هدف که بتوانند با ارایه

هدف همه مکاتب و روش‌های مختلف پزشکی اعم از طب کلاسیک و طب سنتی با شاخه‌هایی چون طب سوزنی، بادکش ‌درمانی، هومیوپاتی، دعادرمانی، هیپنوتیزم و مراقبه، حفظ سلامتی جامعه و درمان دردمندان است.

دو دیدگاه طب کلاسیک و طب سنتی و همسو کردن این دو نظریه با یکدیگر و ارتقا سطح کمی و کیفی طب سوزنی و بادکش‌درمانی، گامی موثر برای کاهش آلام و درد و رنج بیماران بردارند، به چاپ رسیده‌اند. مطالب کاربردی این دو کتاب‌ به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که هم برای مخاطبان عام و هم برای متخصصان طب سنتی قابل استفاده است. 

بادکش‌درمانی، روشی به قدمت تاریخ
این متخصص طب سوزنی در ادامه در تبیین موضوع کتاب «بادکش‌درمانی در طب چینی (حجامت خشک) به زبان ساده» که خود مترجم آن بوده و با تازگی و همزمان با کتاب «اطلس رنگی نقاط طب سوزنی» به چاپ رسیده است، عنوان کرد: به‌طور کلی، بادکش‌درمانی (کاپینگ) در بیشتر تمدن‌ها استفاده می‌شده و به یقین می‌توان گفت که حجامت و بادکش‌درمانی در خاورمیانه، قدمتی هزاران ساله دارد. 

انصاری در ذکر پیشینه‌ای در استفاده از این روش در میان ملل مختلف، گفت: در مصر باستان، در یکی از کتاب‌های پزشکی مرجع که یک‌هزار و 550 سال قبل از میلاد مسیح بر روی پاپیروس نوشته شده، از بادکش‌‌درمانی نام برده شده است. در طب سنتی ایران نیز بادکش‌درمانی سابقه‌ای طولانی دارد و از سوی طبیبان بزرگی همچون ابوعلی سینا، رازی و جرجانی به دفعات برای درمان بیماری‌ها و دردهای مختلف تجویز شده است. 

مترجم کتاب «بادکش‌درمانی در طب چینی» در ادامه اظهار کرد: در طب کلاسیک و جدید نیز مطالعات فراوانی درباره تاثیرات بادکش‌درمانی در درمان بیماری‌ها و مکانیسم این تاثیرات انجام شده است که مطالعات دکتر یوهان ابلر (پزشک آلمانی) از آن جمله است. کتاب‌های فراوانی نیز در این زمینه در سراسر جهان تالیف شده که به‌عنوان نمونه می‌توان به کتاب «کاپینگ‌تراپی» نوشته پروفسور کی چیرالی از انگلستان اشاره کرد. 

ایجاد تعادل در بدن از طریق بادکش‌درمانی
وی در تشریح و معرفی این روش درمانی، بیان کرد: براساس منابع پزشکی و شواهد تاریخی، بادکش‌درمانی از گذشته به‌عنوان یکی از درمان‌های

در مصر باستان، در یکی از کتاب‌های پزشکی مرجع که یک‌هزار و 550 سال قبل از میلاد مسیح بر روی پاپیروس نوشته شده، از بادکش‌‌درمانی نام برده شده است. در طب سنتی ایران نیز بادکش‌درمانی سابقه‌ای طولانی دارد و از سوی طبیبان بزرگی همچون ابوعلی سینا، رازی و جرجانی به دفعات برای درمان بیماری‌ها و دردهای مختلف تجویز شده است

خارجی، بخش مهمی از طب سنتی چین به‌شمار می‌رفت. براساس دیدگاهی جامع در طب سنتی چینی، بادکش (حجامت خشک) درمان فیزیکی است که طی آن از راه ایجاد فشار منفی توسط فنجان‌ها و یا ظروف شیشه‌ای خاص در نقاط مختلف سطح بدن، پرخونی یا تعادل موضعی ایجاد می‌شود. 

این نویسنده و مترجم کتاب‌های پزشکی در ادامه گفت: این روش درمان، باعث ایجاد تعادل در بدن، ایجاد انرژی مهارکننده بیماری و از بین‌برنده عوامل بیماری‌زا، تسهیل حرکت مفاصل، حذف انواع خاصی از سموم و تخلیه مواد عفونی می‌شود. 

انصاری درباره کتاب «بادکش‌درمانی در طب چینی (حجامت خشک) به زبان ساده» که خود آن‌را از زبان چینی به فارسی ترجمه کرده، توضیح داد: این کتاب، در هفت فصل تنظیم شده است. در فصل نخست مکانیزم، خصوصیات کاربردی و فرایندهای خاص و پیشگیری‌های لازم در بادکش‌درمانی تشریح شده و شش فصل دیگر شامل کاربرد بادکش‌درمانی در درمان کمکی تعدادی از بیماری‌ها است. در هر فصل نیز نکات اصلی، شیوه عملکرد، نکات اضافه، پیشگیری‌ها و توضیحات کافی آورده شده است. 

وی افزود: توضیحات و محتوای کامل و جامع، این کتاب را به منبعی مناسب برای پزشکان، دانشجویان پزشکی و افرادی که به خود‌درمانی و مراقبت از خود علاقه‌مند هستند، تبدیل کرده است. همچنین همراه با این کتاب، یک DVD آموزشی درباره نحوه انجام بادکش‌درمانی ارایه شده که دیدن این لوح آموزشی، به فهم بهتر وعینی‌تر مباحث کتاب کمک بسیاری می‌کند. 

چاپ نخست کتاب «اطلس رنگی نقاط طب سوزنی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 177 صفحه، به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات ارسطو منتشر شد. 

همچنین نخستین چاپ کتاب «بادکش‌درمانی در طب چینی (حجامت خشک) به زبان ساده» که به همت عباس انصاری به فارسی ترجمه شده، با شمارگان یک‌هزار نسخه در 116 صفحه، به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات ارسطو به بازار نشر عرضه شده است. 

دکتر عباس انصاری، کتاب «تشخیص بیماری‌ها به وسیله زبان» را نیز از زبان چینی به فارسی ترجمه کرده که این اثر مراحل پایانی چاپ را می‌گذراند. محتوای این کتاب براساس طب سنتی چین و مطالب آن به‌گونه‌ای است که افراد عادی که اطلاعات پزشکی ندارند، پس از مطالعه این کتاب وقتی به زبان خود در آینه نگاه کنند، تاحدی متوجه نوع بیماری خود خواهند شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری