استقرار 80 ایستگاه جست‌و‌جوی کتاب در کتابخانه

کتابخانه دانشگاه شهید باهنر کرمان در یک نگاه

  استقرار 80 ایستگاه جست‌و‌جوی کتاب در کتابخانه

کتابخانه دانشگاه شهید باهنر کرمان از سال 1356 همزمان با این دانشگاه تاسیس شده و در طول دوران فعاليت خود با گردآوری و سازماندهی منابع و ماخذ نوشتاری و غيرنوشتاری، مجموعه مناسبی از مدارک علمی و تحقيقاتی را فراهم آورده‌است. این کتابخانه از طريق دو مرکز کاوش با دارا بودن 80 ايستگاه جستجو، به مراجعان سرويس‌های مورد نياز را ارایه می‌دهد./

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- این کتابخانه در حال حاضر، بزرگترين و مجهزترين کتابخانه دانشگاهی و تخصصی منطقه جنوب شرقی ايران محسوب می‌شود و در اردیبهشت‌ماه امسال نیز بیش از 70 عنوان کتاب علمی در رشته فنی و مهندسی به گنجینه این کتابخانه افزوده شده‌است. 

بخش نشريات لاتين و فارسی، از جمله بخش‌های فعال در این کتابخانه است که مسووليت سفارش، جمع‌آوری، سازماندهی و ارایه نشريات منتشر شده داخل و خارج از کشور را بر عهده دارد.
 
با توجه به گستردگی عناوين و موضوعات نشريات در حال

بخش نشريات لاتين و فارسی، از جمله بخش‌های فعال در این کتابخانه است که مسووليت سفارش، جمع‌آوری، سازماندهی و ارایه نشريات منتشر شده داخل و خارج از کشور را بر عهده دارد./

انتشار، وظيفه اين بخش، گردآوری و سازماندهی نشرياتی است که مورد نياز اعضای هيات علمی و دانشجويان دانشگاه است.
 
علاوه بر نشريات چاپی در بخش نشريات فارسی، نرم‌افزار تمام‌متن که حاوی مقالات تمام‌متن فارسی است نیز در اختيار مراجعان قرار گرفته‌است.  

نسخه‌های خطی علمی 
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه براساس وظايف تعريف شده، نسبت به جمع‌آوری و قبول کتاب به‌عنوان هدیه و خريد مجموعه‌های خطی و چاپ سنگی اقدام کرده‌است. اين منابع که بخش مهمی از ميراث فرهنگی نوشتاری سرزمين کهن ايران است، بازگوکننده هويت علمی مردم ساکن در گوشه گوشه اين سرزمين پهناور است.
 
عضویت در کنسرسیوم اتحادیه اطلاعاتی
همگام با پيشرفت‌های فنی و تغيير در نحوه دسترسی به اطلاعات علمی و دانش جهانی، کتابخانه مرکزی دانشگاه شهيد باهنر کرمان، از سال 1382 (2003 ميلادی) با عضويت در کنسرسيوم اتحاديه اطلاعاتی

امانت کتاب و مقاله از کتابخانه بريتانيا (British Library) دیگر خدمت این کتابخانه است.

دانشگاه‌های کشور، مقدمات اشتراک پايگاه‌های اطلاعاتی شامل بانک‌های اطلاعاتی، نشريات و کتاب‌های الکترونيکی را فراهم آورده و با ايجاد مرکز کاوش (سايت کامپيوتری) اين‌گونه منابع را در اختيار اعضای هيات علمی و دانشجويان دوره‌های تحصيلات تکميلی قرار می‌دهد.
 
همکاری با کتابخانه بریتانیا
امانت کتاب و مقاله از کتابخانه بريتانيا (British Library) دیگر خدمت این کتابخانه است. اين سرويس ويژه استادان و دانشجويان دوره‌های تحصيلات تکميلی است که در آن متقاضيان می‌توانند پس از تکميل فرم درخواست، از محل سهميه پژوهشی و از طريق دفتر سفارش خارجی دانشگاه شهيد باهنر کرمان، نسبت به امانت گرفتن کتاب و يا دريافت روگرفت از مقاله مورد نظر اقدام کنند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری