«استعاره و شناخت» دومین بار خواندنی شد

حبیب‌الله قاسم‌زاده کتاب «استعاره و شناخت» را با رویکرد برقراری ارتباط مناسب کلامی از منظر روانشناختی، تالیف کرده که انتشارات ارجمند آن‌را دومین بار به چاپ رسانده‌است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر می‌گوید که بخش مهمی از ارتباط کلامی ما را استعاره تشکیل می‌دهد. استعاره‌ها به‌قدری طبیعی و خود‌انگیخته وارد زندگی ما می‌شوند که ممکن است در عمل، توجهی را به خود جلب نکنند و مانند بسیاری از پدیده‌ها و فرایند‌های زیستی ـ ‌روانی و ارتباطی دیگر، ساده و بی‌نیاز از توصیف و تبیین جلوه کنند.

 این کتاب در یک بخش کلی با عنوان «تبیین روانشناختی استعاره» تدوین شده‌است. نویسنده، در ابتدا به تعریف استعاره پرداخته و سپس شکل استعاره در مناسبات کلامی را برای خوانندگان توضیح داده‌است.

وی در ادامه، واحد ساختمانی استعاره را کلمه تلقی کرده و استعاره را یک ابزار و قالب روانشناسی زبان نامیده‌است که سازو‌کار اصلی آن را چند ‌معنایی بودن هر کلمه تشکیل می‌دهد.

این کتاب، همچنین به خوانندگان می‌آموزد که استعاره را یک ضرورت اجتماعی پدید آورده و استعاره نمی‌تواند در یک فرد تنها شکل بگیرد، بلکه ماهیت آن جمعی و اشتراکی است و پس از آن‌که بنا به ضرورتی در جامعه شکل گرفت، اغلب بر اثر نیاز گوینده به این نوع ضابطه‌مندی بر زبان آورده می‌شود.

بخشی از این کتاب، به موضوع و نقش حافظه در استعاره روانشناختی پرداخته و یادآوری می‌کند که استعاره در خلا، رمزگردانی و رمز‌گشایی نمی‌شود. نویسنده در این بخش به خوانندگان می‌آموزد که آنچه توجه روانشناسان را به خود جلب می‌کند، این است که اطلاعات چگونه وارد حافظه می‌شود.

دومین چاپ کتاب «استعاره و شناخت» با شمارگان یکهزار و 650 نسخه در 196 صفحه، به قیمت هشت هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده‌است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری