هنر معماری در سلسله تانگ


سلسله تانگ یکی از دوران های باشکوه هنر و تمدن چین است. در این نوشتار می توانید با این فرهنگ و هنر معماری که باشکوه ترین هنر این دوره است آشنا شوید.


سلسله ی تانگ سال ۶۱۸ میلادی تاسیس و سال ۹۰۷ میلادی توسط مردی با نام “جوون ” سرنگون شد. عمر این سلسله به دنبال شورش  آن شی به دو بخش دوران پرشکوه و دوران زوال تقسیم شد.

امپراتور “تانگ گائوزو”۱ سلسله تانگ را تاسیس کرد. این امپراتور در عض یک دهه، کشور راوحدت بخشید.

این سلسله در زمینه ی سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در جهان شهرت یافت. دوران امپراتوری تانگ پسیار پر رونق بود ، اما با شورشی که در اواخر این دوران رخ داد، سلسله ی تانگ رو به زوال گذاشت.

در زمینه ی ادبی ، اشعار سلسله ی تانگ هنوز جزو معروف ترین آثار ادبی تاریخ چین محسوب می شوند. در این دوران، آثار نثر به سبک کلاسیک نوشته شد که بسیار تاثیرگذار بود. خطاطی و نقاشی ، رقص، موسیقی و هنر غارهای صخره ای در میان توده های مردم رواج یافت .

فن چاپ و باروت نیز که جزو چهار اختراع مهم چینی ها محسوب می شود، در این دوران به وجود آمد . در اواخر حیات سلسله ی تانگ جامعه دچار هرج و مرج بسیاری شد. درگیری های احزاب و حاکمیت مطلق مقامات باعث قیام های دهقانی شد.

ساختمان های چوبی سلسله ی یانگ، هنر معماری با مدل ترکیب بندی را به وحدت رساند و تمامی بخش های ترکیب دهنده ی ساختمانی از جمله ستون ها ، تیرهای سقف و “دوگون” ، تلفیق قدرت و زیبایی را مجسم می کند. کاخ عظیم معبد “فوگوان” نمونه ی اصیل معماری سلسله ی تانگ به شمار می رود.

سلسله ی تانگ در سال های ۹۰۷-۶۱۸ میلادی دوران اوج پیشرفت اقتصادی و فرهنگی جامعه چین است و شکوه و عظمت ، منظم و روشن بودن، سادگی و وضوح رنگ ها از خصوصیات سبک معماری این عصر به شمار می رود.

در این سلسله ، برنامه ریزی کامل مجتمع ساختمان ها روز به روز تکامل یافت. در شهر “چا آن”۲ که پایتخت سلسله ی تانگ محسوب می شد، قصرها ، باغستان ها و مقرهای ادارات زیادی با ترکیب بندی منظم و استاندارد معقول معماری ساخته شد. شهر “چان آن” در زمان خود بزرگ ترین شهر جهان به شمار می رفت و با طراحی بسیار دقیق ساخته شده بود.

قصرهای امپراتوری در این شهر از عظمت و شکوه فوق العاده ای برخوردار بودند و مقیاس اثر باقی مانده اش معادل بیش از سه برابر مساحت کل شهر ممنوعه ی پکن است.

ساختمان های چوبی سلسله ی یانگ، هنر معماری با مدل ترکیب بندی را به وحدت رساند و تمامی بخش های ترکیب دهنده ی ساختمانی از جمله ستون ها ، تیرهای سقف و “دوگون”۳ ، تلفیق قدرت و زیبایی را مجسم می کند. کاخ عظیم معبد “فوگوان” نمونه ی اصیل معماری سلسله ی تانگ به شمار می رود.

به هر ترتیب دستاوردهای چین در سلسله ی تانگ باعث شده امروزه این دوره تاریخی به عنوان یک دوره مهم از فرهنگ چینی بازشناخته شود.

پی نوشت:

۱- Tang GauZu

۲- شیان امروزی

۳- نوعی معماری به شکل کمان که از چوب ساخته شده و در وسط ستون و تیر عرضی قرار دارد و نقش آن تحمل بار است.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

اسرار تمدن چین/ بهنام محمد پناه

تاریخ تمدن جانسن

هنر در گذر زمان/ هلن گاردنر

مطالب مرتبط:

·         نخستین سلسله فئودالی چین

·         کهن‌ترین نسخ چاپی در چین (۲)

·         خوشنویسی چینی، سنگ محک شخصیت

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری