نویسندگان کم‌تجربه در ایجاد دوگانگی در علم نقش دارند

  نویسندگان کم‌تجربه در ایجاد دوگانگی در علم نقش دارند

نوشین طغرایی، نویسنده نخستین کتاب با موضوع چوب‌ها در کشور، از عملکرد برخی نویسندگان در حوزه علم ‌به‌ویژه در رشته‌های علوم پایه انتقاد کرد و گفت: محققان کم‌تجربه‌ای که در عرصه علم دست به تالیف کتاب و حتی ترجمه می‌زنند، باعث ایجاد اغتشاش و دوگانگی در حوزه نشر علم شده‌اند.-

طغرایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به‌ این‌که تالیف کتاب از سوی محققان و نویسندگان کم‌تجربه باعث هدر رفتن هزینه‌های چاپ و نشر کتاب می‌شود، اظهار کرد: استادان و مولفان باید پس از کسب مهارت و تجربه کافی در رشته موردنظر دست به تالیف کتاب بزنند تا وقت خوانندگان و سایر پژوهشگران را تلف نکنند.

مولف کتاب «شناخت چوب» که دارای مدرک دکترای بیولوژی و آناتومی چوب است، ادامه داد: مترجمان نیز همانند نویسندگان باید تجربه و علم کافی داشته باشند و با گنجینه وسیع لغات و اصطلاح‌های صحیح به ترجمه بپردازند. 

علوم پایه مغفول مانده است

وی با بیان‌این‌که بسیاری از خلا‌های علمی در کشور و تالیف کتاب‌های دانشگاهی و تدریس

توجه به علوم پایه به‌عنوان مادر علوم، می‌تواند سبب‌ساز تالیف کتاب‌های مناسب و اصولی در کشور شود

آن‌ها در دانشگاه، از مغفول ماندن حوزه علوم پایه در ایران نشات می‌گیرد، اظهار کرد: توجه به علوم پایه به‌عنوان مادر علوم، می‌تواند سبب‌ساز تالیف کتاب‌های مناسب و اصولی در کشور شود.

طغرایی با تاکید دوباره بر این‌که علوم پایه در کشور مورد بی‌مهری مسوولان و مولفان قرار گرفته، گفت: به‌عنوان مثال در ایران بیش از آن‌که کتاب‌هایی با موضوع شناخت چوب‌های امروزی و دیرینه تالیف شود، کتاب‌هایی در مورد صنعت چوب تالیف شده و در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد که این امر نشان می‌دهد مولفان بیشتر به نیارهای صنعتی کشور پاسخ می‌دهند و علوم پایه را از یاد برده‌اند.

وی در ادامه توجه به علوم پایه را سبب‌ساز ایجاد فضای مناسب برای تالیف و پژوهش کتاب‌های بنیادی در علم دانست و افزود: توجه به علوم پایه باعث می‌شود تا در رشته‌هایی مانند محیط‌ زیست بتوانیم بیاموزیم تا منبع طبیعی را تجدید کنیم و درختانی را بکاریم که به‌خوبی به

متاسفانه هیچ‌گونه تالیفاتی در زمینه شناخت چوب‌های فسیلی در کشور وجود ندارد، در حالی‌که همین قطعات چوب که امروزه به سنگ تبدیل شده‌‌اند در خارج از مرزهای ایران دارای ارزش بوده و بر روی آن‌ها مطالعات زیادی صورت می‌گیرد

طبیعت بازگردند.

تالیفات در زمینه چوب فسیلی نداریم
طغرایی در ادامه درباره خلا تالیف کتاب‌هایی با موضوع چوب فسیلی در کشور، عنوان کرد: متاسفانه هیچ‌گونه تالیفاتی در زمینه شناخت چوب‌های فسیلی در کشور وجود ندارد، در حالی‌که همین قطعات چوب که امروزه به سنگ تبدیل شده‌‌اند در خارج از مرزهای ایران دارای ارزش بوده و  روی آن‌ها مطالعات زیادی صورت می‌گیرد.

این نویسنده و استادیار سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، با اشاره به این‌که در کشور تنها چند کتاب به‌صورت اطلس از استادان رشته صنایع چوب موجود است، اظهار کرد: کتاب «شناخت چوب» که جلد نخست آن با رویکرد بررسی چوب‌های امروزی به چاپ رسیده است، نخستین گام برای تامین نیاز نسبت به شناخت چوب‌های امروزی و فسیلی در کشور است.

طغرایی، نبود کتاب در این زمینه را یکی از عوامل اصلی در مراجعه دانشجویان به کتاب‌های لاتین دانست و افزود: کتاب‌های لاتین نیز نمی‌توانند نیاز این گروه را برآورده کنند چرادر این کتاب‌ها به درختان و چوب‌هایی اشاره شده است که به ندرت در ایران کاشته شده است.

جلد نخست کتاب «شناخت چوب» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 268 صفحه، به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری