«اصول مدیریت و حفاظت خاک» خواندنی شد

کتاب «اصول مدیریت و حفاظت خاک» تالیف هامبرتو بلانکو و راتان لال، با هدف ارایه الگوی جدیدی از مدیریت خاک از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اصول مدیریت و حفاظت خاک» به ارتباط بین پیامدهای حفاظت خاک با شیوه‌های تجدیدکننده، خاصیت ارتجاعی خاک، ترسیب کربن در کاربری‌های مختلف اراضی و سیستم‌های مدیریت خاک، تغییر اقلیم جهانی و امنیت جهانی غذا توجه دارد.  

از تفاوت این کتاب با سایر آثار موجود، بحث پیرامون وقایع و مخاطرات جدید از قبیل گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی و جایگاه آن‌ها در مباحث مربوط به حفاظت آب و خاک و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در این موضوع است. 

کتاب حاضر در 21 فصل به بیان حفاظت آب و خاک، فرسایش آبی، فرسایش بادی، مدل‌سازی فرسایش آبی و بادی، فرسایش خاک‌ورزی، اقدامات بیولوژیکی مهار فرسایش، سیستم‌های کشت و زرع، کشت و کار بدون خاک‌ورزی، نوارهای حائل، بیشه‌ زراعی، تکنیک‌های مهندسی و سازه‌های مکانیکی می‌پردازد. 

فصل نخست کتاب به بررسی مفاهیم فرسایش خاک در ایالات متحده آمریکا و نقاطی شاخص از جهان پرداخته و دانش روز در رابطه با تحقیقات حفاظت آب و خاک را ارایه کرده است.

فصل‌های دوم و سوم، فرآیندها و مفاهیم فرسایش آبی و همچنین فرآیندها و فاکتورهای فرسایش بادی را با تاکید بر مدیریت و کنترل آن، شرح می‌دهند.

مدل‌های فرسایش آبی و بادی و موضوع حفاظت آب و خاک، موضوعات محوری فصل‌های چهارم و پنجم کتاب را شامل می‌شوند.

نسبت بالایی از این کتاب، از فصل 6 تا 11 به مدیریت و کنترل فرسایش خاک اختصاص دارد. این 6 فصل، ارزیابی کاملی از تکنیک‌های مدیریت جامع و شیوه‌های مدیریت و حفاظت منابع آب و خاک برای کاربری‌های مختلف اراضی ارایه کرده است. 

کتاب حاضر به همت دکتر علی سلاجقه، مهندس محمد‌حسین سید‌علیپور و دکتر محسن حسینعلی‌زاده به فارسی ترجمه شده است. 

چاپ نخست کتاب «اصول مدیریت و حفاظت خاک» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 643 صفحه، به بهای 26 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری