«اقتصاد چگونه کار می‌کند» به بازار آمد

کتاب «اقتصاد چگونه کار می‌‌کند» با بررسی مبانی اقتصادی هایک و کینز،‌ به دنبال ارایه راه جدیدی برای تثبیت اقتصاد و تحکیم اعتماد جامعه، به آینده است. این اثر در 11 فصل تنظیم و از سوی انتشارات دنیای اقتصاد به بازار نشر عرضه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «اقتصاد چگونه کار می‌‌کند» عنوان کتابی در 11 فصل به قلم راجر فارمر است که به همت محمدرضا فرهادی‌پور ترجمه شده است.

چهار فصل نخست این کتاب، با عنوان‌های «فروپاشی صخره شمالی»، «اقتصاد کلاسیک»،‌ «اثر کینز بر اقتصاد جهان» و «کینزی‌ها کجا راهشان را گم کرده‌اند» به طرح مباحثی مانند اندازه دولت، چرا سیاست مالی سیاستی اشتباه است و خروج کنیز از اقتصاد کلاسیک، اشاره دارد.

نویسنده در تبیین مباحث مطرح شده در فصل نخست کتاب نوشته‌ است: «دولت باید بزرگ باشد یا کوچک؟ دولت باید گاهی اوقات دربازارها دخالت کند یا باید همیشه اجازه دهد بازارها آزادانه عمل کنند؟ اگرچه این‌ها پرسش‌هایی روشن هستند، اما اغلب گیج کننده‌اند. پرسش اول به این موضوع مرتبط است که کدام کالاها و خدمات باید توسط بازارهای آزاد تولید شوند و کدام توسط دولت.»

«انتظارات عقلایی»، «بانک‌های مرکزی زندگی شما را چگونه تحت تاثیر قرار می‌دهند»،‌ «چرا بیکاری تداوم می‌یابد» و «چرا بازار سهام برای شما مهم است؟» مباحث چهار فصل بعدی کتاب را شامل می‌شوند. نویسنده در این فصل‌ها سعی داشته به تشریح موضوعاتی مانند نظریه چرخه تجاری واقعی،‌ آیا بیکاری مطلوب است؟ و جایی که اقتصاددانان کلاسیک اشتباه کردند، بپردازد.

در این کتاب به موضوع تاثیر بیکاری در اقتصاد اشاره شده و آمده که در میانگین‌های بلند‌مدت، نرخ بیکاری به شدت از یک دهه تا دهه‌ای دیگر متفاوت هستند. نظریه‌پردازان نرخ طبیعی اعتقاد دارند که این امر ناشی از تغییر نرخ طبیعی بیکاری در گذر زمان است. 

فصل‌های پایانی کتاب با طرح موضوعاتی در ارتباط با «آیا رکود بازار دیگری در راه‌ خواهد بود؟»، «آیا سیاست پولی و بانکی کار خواهد کرد؟» و «بحران مالی را چگونه حل کنیم؟» به تشریح مباحثی مانند مسکن و سهام قله‌های دوقلو،‌ چگونگی تعمیر سیاست پولی سنتی و بانک‌ها، پرداخته است.

نخستین چاپ کتاب «اقتصاد چگونه کار می‌‌کند» با شمارگان یک هزار و 100 نسخه در 199 صفحه،‌ به بهای 10 هزار تومان به همت انتشارات دنیای اقتصاد به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری