کتابدار، نیروی زاید نیست

حمیدرضا کفاش،‌ در حاشیه همایش ملی «فرهنگ مطالعه در ایران» که سه‌شنبه (28 آبانماه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با انتقاد از نگاه غیرعلمی و سطحی به نیروی کتابدار در کشور، کتابدار را نیروی زاید نداست و بر همکاری دانشگاه و وزارتخانه متبوعش برای تربیت نیروی متخصص در زمینه کتاب، تاکید کرد.

حمیدرضا کفاش، معاون علمی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، با بیان این مطلب که آموزش و پرورش مصرف‌کننده نتایج پژوهش‌های دانشگاهی است،‌ به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: تولید محتوا، در دانشگاه‌ها باید در راستای رفع نیاز دستگاه‌های اجرایی کشور باشد.

وی افزود: برای احیای زنگ‌‌های انشا و گفت‌و‌گو‌ و به دنبال آن تقویت جایگاه کتابخوانی در مدارس، نیازمند روش‌های عملی پژو‌ش‌های دستگاه‌های علمی به‌ویژه دانشگاه‌ها هستیم. بنابراین، ارتباط متقابل حوزه‌های دانشگاهی و اجرایی که از سوی دکتر سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، در همایش «فرهنگ مطالعه در ایران» مطرح شد برای مسوولان آموزش و پروش، حایز اهمیت و قابل پیگیری است.

کفاش، با اشاره به حضور و فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه علامه در بدنه آموزش و پرورش، اظهار کرد: با توجه به حضور بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه علامه در وزارت آموزش و پرورش، ارتباط بین این وزارتخانه بزرگ و مهم با مراکز علمی و پژوهشی، ارتباطی قدیمی است، اما دلیل حضور یک دستگاه اجرایی در همایش ملی «فرهنگ مطالعه در ایران» اعلام نیاز و دراز کردن دست استمداد به سوی مراکز پژوهشی کشور، برای اخذ یافته‌های علمی پژوهش‌گران درباره مسایل حوزه مطالعه است.

وی ضمن اعلام آمادگی معاونت علمی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، در زمینه همکاری متقابل با نویسندگان مقاله در این همایش ملی، اظهار کرد: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با ریاست دانشگاه علامه،‌ وزارتخانه آموزش و پرورش با هدف عملیاتی کردن نتایج پژوهش‌، از ‌پژوهشگران فعال در حوزه توسعه فرهنگ کتابخوانی، در قالب کمیته‌های کاری بهره‌ خواهد برد.

کفاش، در پاسخ به سوالی درباره راهکار‌های ارتقا جایگاه کتابدار متخصص در کشور، گفت: با توجه به فاصله زیاد کتابداران فعال کشور با ویژگی‌های یک کتابدار متخصص، تقویت فرهنگ کتابدار و نگاه ویژه به این نقش، از اولویت‌های ارتقا جایگاه آن است. به عبارتی دیگر، این مساله باید در اذهان مسوولان مراکز مختلف ایجاد شود که کتابدار نیروی زاید نیست و در صورت دارا بودن تخصص و تجربه‌های لازم، قابلیت جهت‌دهی به مخاطبان کتاب را دارد که البته تغییر این دیدگاه،کار سختی است.

وی در پایان با اشاره به تحصیل برخی دانشجویان رشته کتابداری در خارج از کشور، افزود: دانشگاه‌های اروپایی با دایر کردن رشته کتابداری در مقطع دکترا،‌ به تربیت نیروهای متخصص این حوزه اقدام کرده‌اند که برخی دانشجویان ایرانی نیز برای ادامه تحصیل در این رشته به این کشور‌ها سفر کرده‌اند. این در حالی است که نگاه غالب در کشور ما به کتابدار، نگاهی غیرتخصصی و سطحی است که حتی فرد دیپلمه را برای این جایگاه مناسب می‌دانند. این نگاه باید با همکاری دانشگاه و آموزش و پرورش و استخدام افراد دانشگاهی تغییر کند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری