نوآوری و طرح مباحث جدید، شاخصه اصلی این کتاب است

با برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی/4

  نوآوری و طرح مباحث جدید، شاخصه اصلی این کتاب است

زهرا کاشی‌تراش اصفهانی، برگزیده بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، در بیان شاخصه‌های ویژه این کتاب در انتخاب به‌عنوان اثر برگزیده، گفت: نوآوری و طرح مباحث جدید در زمینه نانو فناوری و بهداشت محیط ، مهمترین ویژگی‌های این کتاب از نظر من است. تاکنون کتابی به این جامعیت و با این مشخصات در کشور تالیف نشده بود.

زهرا کاشی‌تراش اصفهانی، که کتاب «کاربردهای فن‌آوری نانو در بهداشت و محیط زیست» تالیف وی، در شاخه تالیف از گروه فنی و مهندسی، در بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: طرح و بررسی پنج مورد از موضوعات مهم مرتبط با محیط زیست از جمله ایمنی کار با نانو‌مواد، کاربردهای نانو در مباحث مهندسی و صنعت، مدیریت مواد زاید، مهندسی آلودگی هوا و مهندسی آب و فاضلاب، به‌طور جامع و منطبق با پژوهش‌های روز، در انتخاب این اثر نقش داشته است.

این نویسنده در ادامه افزود: تحقیقات در زمینه علم نانو، چند سالی است که به‌صورت پراکنده در کشور ما شروع شده اما مدون و کامل نیست، از این‌رو این خلا و نیاز را احساس کردم که باید در زمینه محیط زیست، بهداشت و هوا مطالبی را منطبق با جدیدترین پژوهش‌های انجام شده در این زمینه جمع‌آوری و در بحثی جامع ارایه دهم. البته بخشی از این کتاب، به نتایج پایان‌نامه کارشناسی ارشد خودم با موضوع نانوذرات و فرآیند اکسیداسیون، اختصاص دارد.

کاشی‌تراش اصفهانی، در تشریح اهمیت موضوع فناوری نانو و محیط زیست که منجر به تالیف این کتاب شد، عنوان کرد: نانو فناوری، در حقیقت یک فناوری جدید نیست، بلکه یک مقیاس جدید در فناوری‌ها و رویکردی تازه در تمام رشته‌ها است.

وی در این زمینه ادامه داد: نانو ناوری، این توانایی را به بشر می‌دهد که بتواند دخالت خود را در ساختار مواد گسترش دهد و در ابعاد بسیار ریز به ساخت و طراحی اقدام کند. این توانایی می‌تواند در تمام فناوری‌هایی که بشر تاکنون به آن دست یافته است، اثرگذار باشد.

برگزیده کتاب سال دانشجویی، درباره دیگر آثار تالیفی خود که در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهند شد، گفت: در حال حاضر سه کتاب جدید را تدوین کرده‌ام که مراحل چاپ را می‌گذرانند. موضوع هر سه کتاب با عنوان‌های «تصفیه شیرابه محل‌های دفع مواد زاید»، «اصول میکروبیولوژی محیط زیست» و «اثرات نمک‌پاشی زمستانی جاده‌ها روی منابع آبی» در زمینه محیط زیست و اثرات زیست‌محیطی مواد زایدی است که وارد این چرخه می‌شوند.

وی که نخستین‌ حضور خود را در این جشنواره تجربه کرده، درباره کیفیت برگزاری آن، اظهار کرد: امیدوارم در زمینه برگزاری این‌‌گونه برنامه‌ها، اطلاع‌رسانی بیشتر و بهتری انجام شود. البته در مورد جشنواره کتاب سال دانشجویی، اطلاع‌رسانی تاحدی مطلوب بود ولی به‌عنوان مثال در جشنواره مقاله سال دانشجویی، این‌کار ضعیف انجام شده بود و من نتوانستم دو مقاله ISI خود را در آن جشنواره ارایه دهم.

زهرا کاشی‌تراش اصفهانی، دانشجوی دکترای مهندسی محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی، از سال 90 تاکنون به‌عنوان مدرس در دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی فعالیت دارد. از وی تاکنون، بیش از پنج مقاله فارسی و انگلیسی در مجلات علمی‌-‌پژوهشی منتشر شده و بیش از 15 مقاله علمی نیز در کنفرانس‌ها و کنگره‌های داخلی و بین‌المللی ارایه کرده است.

از سوابق علمی و پژوهشی وی می‌توان به عضویت در باشگاه پژوهشگران جوان، عضویت در کمیته علمی و داور علمی بخش دانشجویی (پنل بهداشت) در چهارمین کنگره بین‌المللی کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 2004، کسب عنوان دانشجوی استعداد درخشان، طرح برتر دانشکده بهداشت در هفتمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 85 و چهار طرح پژوهشی دارای گرنت اشاره کرد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری