کمالی: پرداختن به موضوع «کمال‌خواهی» شاخصه این کتاب است

با برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی/7

  کمالی: پرداختن به موضوع «کمال‌خواهی» شاخصه این کتاب است

سارا کمالی، مترجم شایسته تقدیر در بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، پرداختن به یک موضوع مهم و اساسی در علم روانشناسی با عنوان «کمال‌خواهی» را در کتابی که ترجمه کرده، از دلایل برگزیده شدن آن دانست.-

سارا کمالی، یکی از مترجمان کتاب شایسته تقدیر «غلبه بر کمال‌خواهی؛ راهنمای خودیاری با استفاده از روش‌های شناختی-‌رفتاری» در بخش علوم انسانی و اجتماعی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در کتاب حاضر که سارا اگان و همکاران وی آن‌را تالیف کرده‌اند، به‌طور اختصاصی به معضل و مشکل کمال‌خواهی در افراد پرداخته شده و با رویکرد شناختی‌-‌رفتاری، راهکارهایی برای غلبه بر کمال‌خواهی در افرادی که دارای این معضل روانی هستند، پیشنهاد شده است.

وی در تشریح موضوع کتابی که به‌طور مشترک با فروغ ادریسی ترجمه کرده، گفت: کمال‌خواهی به معنی تعیین معیارهای بسیار سخت و خود تحمیل از سوی افراد برای خودشان است. در این حالت افراد خود را ملزم به دستیابی به این معیارها می‌دانند و اگر در این راه خللی پیش بیاید، خود را ملامت می‌کنند.

کمالی، دانشجوی دوره دکترای روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)، ادامه داد: در این کتاب، به افراد کمال‌خواه پیشنهاد می‌شود تا افکار خود را تغییر دهند و از ملامت خویش جلوگیری کنند.

این مترجم، نوع نگاه اختصاصی به معضل روانی «کمال‌خواهی» را در کنار ترجمه روان و یکدست آن، از  مشخصه‌های کتاب در شایسته تقدیر شناخته شدن آن‌ دانست. 

کمالی در ادامه از ترجمه اثر جدید خود با عنوان «درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد» خبر داد و اظهار کرد: این کتاب برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد ارسال شده و در آینده‌ای نزدیک نیز منتشر می‌شود.

وی، انتشار کتاب‌های روانشناسی بدون داشتن نظریه علمی را از آفات بازار نشر روانشناسی دانست و افزود: انتشارات ارجمند در این سال ها یکی از حامیان اصلی دانشجویان در این رشته بوده است و این قشر را در انتشار کتاب های خود که دارای پشتوانه علمی است حمایت می‌کند.

سارا کمالی، دانشجوی دکترای روانشناسی در دانشگاه الزهرا (س) و مسوول کمیته روانشناسی بنیاد ملی نخبگان استان فارس است. 

ترجمه و تالیف چندین مقاله علمی، همکاری در اجرای طرح پژوهش ملی هنجاریابی و بررسی ساختار عاملی مقیاس انسجام و سازگاری خانواده در جامعه خانواده‌های ایرانی با دانشگاه شهید بهشتی و ارایه طرح ملی آموزش مهارت‌های زندگی برای نخبگان، از جمله فعالیت‌های علمی این پژوهشگر است.

کتاب «غلبه بر کمال‌خواهی؛ راهنمای خودیاری با استفاده از روش‌های شناختی-‌رفتاری» که در بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی و در شاخه ترجمه گروه علوم انسانی و اجتماعی، قدردانی شد، از سوی انتشارات ارجمند به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری