کاغذیان: مستندسازی، به عادت ثانویه فناوران بدل شود

با برگزیدگان بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی/12

  کاغذیان: مستندسازی، به عادت ثانویه فناوران بدل شود

برگزیده بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، با اشاره به قدمت و اهمیت مستند‌سازی نتایج تحقیقات علمی در کشور،‌ بر لزوم توجه دانشمندان و پژوهشگران به این موضوع تاکید و مستندسازی به وسیله کتاب را مهمتر از ارایه مقاله دانست./

دکتر هومن کاغذیان، مولف اثر شایسته قدردانی، در گروه علوم پایه بیستمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)عنوان کرد: کتاب «زیست‌فناوری دارویی» در طول هفت سال با همکاری 20 نفر از متخصصان حوزه زیست‌فناوری تدوین شده‌است. 

وی، درباره ضرورت تالیف این اثر گفت: رشته زیست‌فناوری دارویی، در کشور ما جوان است و منابع بومی چندانی در این حوزه وجود ندارد. این کتاب در حقیقت، فرآیند داروسازی را به‌صورت عملیاتی توصیف می‌کند. به‌طور کلی، دانش عملی موجود در کتاب به دلیل رویکرد بومی آن منحصر به فرد است و به همین دلیل تالیف این کتاب، حرکت جدی در زمینه توسعه دانش زیست‌فناوری دارویی در کشور به‌حساب می‌آید. ‌ 

کاغذیان ادامه داد: داروهایی که با تکنیک زیست‌فناوری تولید می‌شوند، به‌دلیل بهره‌گیری از ارگانیسم زنده مانند سلول‌های جانوری یا مخمرها، علاوه‌ بر عوارض کمتر نسبت به داروهای شیمیایی، اثربخشی درمانی بیشتری دارند.

شایسته قدردانی بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، درباره قدمت دانش زیست‌فناوری در کشور گفت:‌ این دانش، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با شکل‌گیری مجموعه‌‌های علمی و تربیت نیرو‌های متخصص به‌عنوان یک دانش بومی شروع به رشد کرد. هرچند تا به حال تالیفات در این حوزه چشم‌افسا نبوده، اما، فرآیند بومی شدن دانش زیست‌فناوری، در آینده منجر به تولید کتاب‌های بیشتری خواهد شد.

وی با تاکید بر انتقال دانش زیست‌فناوری به نسل آینده از طریق تالیف کتاب‌های تخصصی، اظهار کرد: یکی از معایب کار محققان در ایران، بی‌توجهی به موضوع مستندسازی است، این در حالی است که مستندسازی به‌ویژه در حوزه طب، یکی از ویژ‌گی‌ها و اصول کاری دانشمندان متقدم ایرانی بوده‌است. 

کاغذیان، افزود: مستندسازی باید به عادت ثانویه فناوران تبدیل شود و پژوهشگران فرصتی را برای مستندسازی نتایج تحقیقات علمی خود قرار دهند، زیرا کتاب، پاسخگوی نیاز بومی ماست. با توجه به این موضوع، در انتخاب عنوان کتاب «زیست‌فناوری دارویی» نیز از واژه‌های فارسی استفاده شده‌است. 

این پژوهشگر و نویسنده در پایان گفت: تالیف کتاب در زمینه آینده‌نگاری تولیدات زیست‌فناوری دارویی، که به نیاز‌های دارویی کشور در افق 1404 اشاره دارد، در اولویت برنامه‌های آینده من است. همچنین مبحث تاریخ انتقال فناوری تولید دارو با استفاده از زیست‌فناوری، که شامل مجموعه‌ای از دیدگاه‌های فعالان عرصه زیست‌فناوری دارویی است، دیگر موضوعی است که برای تالیف کتاب، در نظر دارم.
 
دکتر هومن کاغذیان، متولد 1352 است. تالیف 32 عنوان کتاب در حوزه علوم زیستی، در کارنامه علمی این نویسنده دیده می‌شود.

پیش از این نیز دکتر هومن کاغذیان، با تالیف کتاب «ایمونولوژی سلولی و مولکولی» در سال 83 و ترجمه کتاب سه جلدی «مبانی طب اطفال» در سال 89، در جشنواره کتاب سال دانشجویی، شایسته قدردانی معرفی شده بود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری