درس‌هایی در«نقشه‌برداری عمومی»

نخستین چاپ کتاب «نقشه‌برداری عمومی» نوشته محمدرضا یاوری، به‌عنوان یک منبع درسی و دانشگاهی، از سوی انتشارات امید انقلاب روانه بازار کتاب شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در 10 فصل، منطبق با ضوابط و سرفصل‌های تعيين شده از سوی وزارت علوم تدوین شده‌است.

فصل نخست این کتاب، به ارایه کلیات و همچنین تعریفی از مفاهیم نقشه‌برداری پرداخته است.

«مفاهیم اولیه خطاها» و «اندازه‌گیری مستقیم طول و مساحی» مباحث مطرح شده در فصل‌های دوم و سوم کتاب را شامل می‌شوند. دانشجویان که مخاطبان اصلی این کتاب هستند در این دو فصل، با خطاهای رایج در نقشه‌برداری و اندازه‌گیری درست برای جلوگیری از خطاها آشنا می‌شوند.

ترازیابی امتداد و مختصات و برداشت از جمله مباحثی است که در نقشه‌برداری از اهمیت بالایی برخوردار است که نویسنده در این کتاب به تفصیل به این موضوعات پرداخته‌است.

نویسنده این اثر برای درک بهتر مفاهیم و مباحث، نمونه‌هایی از پروژه‌های نقشه‌برداری دانشجویی را در  کتاب ارایه کرده‌است.

فصل‌های پایانی کتاب نیز به طرح و بررسی «سیستم اطلاعات جغرافیایی (G.I.S)» و «سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)» اختصاص دارد.

در مقدمه کتاب به قلم نویسنده آمده‌است: «اجرای هر پروژه عمرانی نيازمند بهره‌مندی از نقشه‌ها و طرح‌های دقيق فنی و مهندسی است، بنابر‌اين، نقشه‌برداری مهندسی كه علم تهيه نقشه از زمين است، به‌صورت جديد و پيشرفته جهت اجرای عمليات ساختمانی، راهسازی و تاسيسات و نیز سد‌سازی، معادن و ديگر فنون مرتبط مورد استفاده قرار می‌‌گيرد.»

چاپ نخست کتاب «نقشه‌برداری عمومی» با شمارگان یکهزار نسخه در 168 صفحه، به قیمت 60 هزار تومان از سوی انتشارات امید انقلاب منتشر شده‌است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری