خرید 300 جلدی کتابم از سوی ارشاد متعجبم کرد

حسن تاجیک، با اظهار شگفتی از خرید 300 جلدی کتابش از سوی وزارت ارشاد، بیان کرد: وزارت ارشاد، معمولا کتاب‌هایی را که دارای قیمت بالای 6 هزار تومان باشند، بیشتر از یکصد جلد خریداری نمی‌کند، اما کتاب من را به تعداد 300 جلد خریداری کرد و این موضوع باعث تعجبم شد.-

حسن تاجیک، نویسنده کتاب «دانستنی‌های شگفت‌انگیز نجوم و دایناسورها به بیان ساده» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مورد دیگری که درباره چاپ کتابم مرا متعجب و خوشحال کرد این بود که وزارت ارشاد، یک روزه متن کتاب را برای چاپ تایید کرد. 

وی، در ادامه افزود: این کتاب از سوی وزیر آموزش و پرورش نیز به‌عنوان یک کتاب علمی و کمک آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان، مورد استقبال و تایید قرار گرفته است. 

مولفان وظیفه سنگینی دارند

این نویسنده، وظیفه ناشران و مولفان را در زمینه اشاعه و ترویج علوم مختلف و به‌ویژه علم نجوم، در قبال مردم و اقشار تحصیلکرده جامعه، خطیر دانست و اظهار کرد: مردم و حتی افراد تحصیلکرده در جامعه ما آشنایی چندانی

اگر وضعیت تالیف، ترجمه و چاپ کتاب‌های نجوم به همین منوال ادامه پیدا کند، نمی‌توان امیدی به ترویج این علم به‌صورت حرفه‌ای در کشور داشت

با علم نجوم ندارند و کتاب‌‌های زیادی در این‌ زمینه در کشور منتشر نشده است. در حالی‌که نجوم و ستاره‌شناسی در کشور ما از سابقه بسیار درخشانی برخوردار است و اجرام آسمانی نیز جزو نخستین پدیده‌های طبیعی مورد توجه بشر به‌شمار می‌آیند.

تاجیک ادامه داد: اگر وضعیت تالیف، ترجمه و چاپ کتاب‌های نجوم به همین منوال ادامه پیدا کند، نمی‌توان امیدی به ترویج این علم به‌صورت حرفه‌ای در کشور داشت.

وی، با اشاره این‌که مولفان باید در تالیف کتاب‌های نجوم برای علاقه‌مندان این حوزه جذاب از علم، از نوشتاری ساده بهره ببرند، عنوان کرد: بیان روایت‌گونه و ساده در کتاب‌های نجوم، می‌تواند افراد بسیاری را به این علم علاقه‌مند کند. خودم نیز در تالیف کتابم سعی کردم که اصل ساده‌نویسی را رعایت کنم.

نویسنده کتاب «دانستنی‌های شگفت‌انگیز نجوم و دایناسورها به بیان ساده» درباره کمبود منابع مطالعاتی در زمینه برخی علوم از جمله علم نجوم در کشور، گفت: چه در حوزه تالیف و چه در زمینه ترجمه کتاب‌های

چه در حوزه تالیف و چه در زمینه ترجمه کتاب‌های تخصصی و حتی عمومی نجوم، با کمبود منابع مواجهیم. بسیاری از علاقه‌مندان و پژوهشگران برای مطالعه و رفع نیازهای پژوهشی خود به ناچار سراغ منابع خارجی و زبان اصلی می‌روند

تخصصی و حتی عمومی نجوم، با کمبود منابع مواجهیم. بسیاری از علاقه‌مندان و پژوهشگران برای مطالعه و بر طرف کردن نیازهای پژوهشی خود به ناچار سراغ منابع خارجی و زبان اصلی می‌روند. من نیز موانع بسیاری به لحاظ منابع مطالعاتی برای تالیف این کتاب داشتم، اما علاقه وافرم به نجوم باعث شد تا با تلاش فراوان بتوانم یک‌هزار و 600 موضوع را در این کتاب بگنجانم.

تاجیک، درباره شاخصه‌های اصلی این اثر، اظهار کرد: در این کتاب سعی کردم علاوه بر به‌کارگیری زبان ساده در نوشتن مطالب، موضوعات را به‌صورت سلسله‌وار دسته‌بندی کرده و به آن‌ها بپردازم تا از یک شاخه به شاخه دیگر پریدن که در بسیاری از کتاب‌ها دیده می‌شود، جلوگیری شود.

وی در پایان از سخنرانی خود در مرکز علوم ستاره‌شناسی تهران درباره علم نجوم و ارتباط آن با پدیده‌های طبیعی و موجودات زنده از جمله دایناسورها، در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: این کتاب به لحاظ متن ساده و تنوع موضوعات، منبع مناسبی برای منجمان آماتور است، چرا که در متن این کتاب علاوه بر پرداختن به شاخه‌های مختلف نجوم و چگونگی خلق پدیده‌های آسمانی، مطالب مرتبط با پیدایش و معرفی گیاهان اولیه و پدیده‌های طبیعی نیز گنجانده شده است. 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری