دست خالی ناشران شهرستانی از کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات

جدول نشر کتاب‌های علمی در روزهای پایانی آبانماه نشان داد

  دست خالی ناشران شهرستانی از کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات

آمار بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب حاکی از آن است که در روزهای هجدهم تا بیست و دوم آبانماه، ناشران شهرستانی کتابی در زمینه علوم طبیعی و ریاضیات منتشر نکرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براساس گزارش خانه کتاب، در این مدت (18 تا 22 آبانماه)، یک‌هزار و 182 عنوان کتاب در 12 زمینه مطالعاتی در کشور به چاپ رسیده است.

کتاب‌های علمی در قعر جدول
گزارش بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب حاکی از این است که کتاب‌های علوم عملی، علوم طبیعی و ریاضیات، در این مدت از جایگاه مناسبی در جدول نشر برخوردار نبوده و در قعر این جدول به‌سر می‌برند.

بر این اساس، در بین تعداد کتاب‌های منتشر شده، 174 عنوان کتاب مختص رشته‌های علوم عملی است که 127 عنوان از آن‌ها، از سوی مولفان و پژوهشگران کشور تالیف شده و 47 عنوان کتاب نیز از سوی مترجمان به فارسی برگردانده شده است. 

طبق آمار، 93 عنوان کتاب در این زمینه، برای نخستین‌بار به زیر چاپ رفته و 81 عنوان کتاب علوم عملی نیز در این مدت، تجدید چاپ شده است.

ناشران مرکز پیشی گرفتند
ناشران پایتخت‌نشین مانند دوره‌های گذشته نسبت به ناشران شهرستانی فعال‌تر بوده و با 165 عنوان کتاب به بازار نشر آمدند و ناشران شهرستانی نیز توانستند تنها 9 عنوان کتاب در زمینه علوم عملی را به چاپ رساندند.

کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات نیز مانند ماه‌های گذشته جایگاه درخشانی در گزارش خانه کتاب نداشته و تنها 42 عنوان کتاب در این مدت از سوی ناشران منتشر شده است که تمامی آن‌ها حاصل فعالیت ناشران تهرانی بوده است و دست ناشران شهرستانی در این میان خالی است.

از این تعداد کتاب منتشر شده، 38 عنوان از سوی مولفان کشور تالیف شده و چهار عنوان نیز به همت مترجمان به فارسی برگردانده شده است. 

در زمینه مطالعاتی علوم طبیعی و ریاضیات نیز 27 عنوان کتاب برای نخستین‌بار خواندنی شد و 15 عنوان نیز تجدید‌ چاپ شده‌اند.

براساس شاخص‌های آماری اعلام شده از سوی خانه کتاب «دیکشنری جامع دامپزشکی مصباح» با دارا بودن دو‌هزار و 210 صفحه، کتاب دارای بیشترین تعداد صفحه و با قیمت 300 هزار تومان به‌عنوان گران‌ترین کتاب، معرفی شد.

کتاب «مراقبت‌های لازم برای سلامت بینایی» با 30 نسخه، به‌عنوان کتاب دارای کمترین شمارگان معرفی شد و  «سیستم مدیریت محتوای پلون» نیز با 24 صفحه، عنوان کتاب دارای کمترین تعداد صفحه را به خود اختصاص داد.

در میان کتاب‌های کمک آموزشی نیز «کتاب جامع کنکور زیست‌‌شناسی» با قیمت 44 هزار تومان، به‌عنوان گران‌ترین کتاب کمک آموزشی معرفی شد. همچنین «کتاب کار فیزیک 3» با 200 نسخه چاپ، اثر دارای کمترین شمارگان چاپ اعلام شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری